Annons:

Prov: Mercedes eActros – maffigt batteripack men klen laddning

admin

admin

13 mar 2023

Vi har haft tunga eldrivna lastbilar en tid, men nu har utvecklingen verkligen tagit fart. Vi talar om batterikapaciteter på 600 kWh och räckvidder på över 40 mil med ekipage som väger över 40 ton. Kaunas Iron i Pajala testar ekipage med en totalvikt på 74 ton. Elbilen har provkört en treaxlad version av Mercedes eActros och summeringen visar på fördelar när det gäller arbetsmiljlön, den globala miljön och den lokala miljön i områden med utsläppsfria zoner.

Text och foto: Stefan Nilsson

Att köra en eldriven lastbil är ingen utmaning för den som en gång kört lastbil. Förarmiljön är i stort sett densamma med tillägg för information om räckvidd och batteriladdning. Enkelt uttryckt har tillverkaren skalat upp tekniken från eldrivna personbilar och anpassat den för ett större fordon. Detsamma gäller laddningen. Mercedes eActros använder ccs med en kapacitet på upp till 160 kW, vilket i dag känns lite defensivt när allt fler personbilar klarar 270 kW. Att ladda batterierna i den provkörda bilen, med batterikapacitet på 336 kWh, från 20 till 80 procent tar teoretiskt en timme och 15 minuter, men i praktiken hamnar man på runt två timmar.

När det gäller tunga fordon så är laddkapaciteten väldigt avgörande för fordon som går i fjärrtrafik, men av mindre betydelse för närdistributionsbilar. I båda fallen kan tillverkaren anpassa batterikapacitet till förarens kör- och vilotider samt kraven på lastvikter. Ur det perspektivet fungerar en lägre laddkapacitet utmärkt för vissa typer av transporter. Det är också en fördel att kunna använda befintlig laddinfrastruktur i kombination med de laddplatser för tunga fordon som byggs i både Sverige och runt om i Europa.

När Elon Musk presenterade Tesla Semi, som är en trailerdragare, hade han en tydlig plan där ladd- och batterikapacitet anpassats så att bilen laddas inför körningen och under de viloperioder som är lagkrav. Tesla talade dock om laddkapaciteter på 1 000 kW vid lanseringen och planerar nu för ännu högre kapacitet med vätskekylda laddkablar. Detta möter den europeiska lastbilsindustrin med den nya CharIN-tekniken som testats med 1 000 kW laddning och är designad för att klara upp till 3 750 kW.

Den eActros vi provkört är en treaxlad bil med drivning på en axel och tre batteripaket på vardera 112 kWh. Den erbjuds även med fyra paket och då en sammanlagd kapacitet på 448 kWh. Räckvidderna anges till upp till 30 respektive 40 mil. Då under optimala förhållanden med förkonditionerade batterier, 20 graders utomhustemperatur och en bil som Mercedes beskriver som dellastad. Bilen har en högsta tillåten totalvikt på 27 ton, vilket betyder att påbyggnad och last tillsammans får väga maximalt 17 ton. Hela ekipaget med släp får totalt väga maximalt 40 ton. En standard Actros 6×2 med dieselmotor väger mindre och har en maximal totalvikt på 33 ton. eActros finns både som tvåaxlad och treaxlad bil samt som tvåaxlad trailerdragare.

eActros har startknapp och digital instrumentering samt Mercedes system med kameror utanpå bilen istället för yttre speglar. Speglarna är oerhört viktiga för en lastbilschaufför som hela tiden måste ha koll på vad som finns runt bilen. Mercedes har valt att ha höga stående bildskärmar som visar kamerornas bilder på ett sätt som påminner om klassiska yttre speglar på en lastbil. Här vrids kamerorna för att visa mer av närområdet vid backning. Säkerhetssystemen är omfattande med autostopp och varning för oskyddade trafikanter i döda vinklar.

Mercedes eActros Foto: Stefan Nilsson.

Det första vi noterar är att vibrationerna i hytten är helt borta vid tomgång. Det är tyst och lugnt. När vi rullar iväg så ger de två elmotorerna omedelbar kraft på samma sätt som i en eldriven personbil. Det är med andra ord smidigt att komma iväg oavsett last och släp. Mercedes har valt att förse bilen med en automatisk växellåda som har två växlar framåt och två bakåt för att kunna utnyttja det höga vridmomentet. Motorerna är monterade i en speciellt framtagen bakaxel som Mercedes kallar eAchsel. De ger tillsammans en momentan maxeffekt på 400 kW och en kontinuerlig maxeffekt på 330 kW.

När vi kommer upp i fart så blir vibrationerna från de stora hjulen och vägbruset mer påtagliga men helt klart är arbetsmiljön för föraren överlägsen jämfört med motsvande bil med förbränningsmotor. Sikten och stolarna är precis som i Actros med dieselmotor riktigt bra även i den här bilen.

Lösningen med stora batteripaket i en eldriven lastbil öppnar också möjligheter för eldrivnen hydraulpump till aggregat som lastväxlare och kranar samt eldriven kylanläggning och så vidare. Allt detta betyder en bättre stadsmiljö och arbetsmiljö med framför allt lägre buller och nollutsläpp. 

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: