PROV: Renault Megane E-Tech – ingen revolution – men en stark utmanare

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

10 mar 2022

Renault Megane e-tech rullar in på elbilsmarknaden med flera intressanta nyheter, som bättre batterier och bättre säkerhetssystem än Renault Zoe. Vår provkörning i Spanien ger mersmak och Renault lanserar en skarp konkurrent i det mindre elbilssegmentet.

Text och foto: Stefan Nilsson

Renault Megane E-TECH Electric är Renaults svar på bilar som Volkswagens ID 3 och Kia e-niro och breddar Renaults utbud av elbilar. Kort beskrivet handlar det om en framhjulsdriven kompakt kombi utan suv-ambitioner. Bilens styrkor är en ny energieffektiv drivlina parat med en komfortabel kupé med låg ljudnivå, låg tyngdpunkt och en komplett uppsättning med förarstöd av typen autobroms och adaptiv farthållare.  

Tack vare ett tunnare batteripack är bilen lägre än den vanliga Meganen.

Svagheterna är låg dragvikt, 900 kg, och en högsta kapacitet på 130 kW vid likströmsladdning. Viktigt för några, inte viktigt för andra och Renault själva säger att det är prioriteringar gjorda för att hålla nere vikten och öka energieffektiviteten. Förtemperering av batterierna innan laddning sägs ge högre laddkapacitet från start och korta laddtiden med upp till 20 procent beroende på omgivningens temperatur.

Bilen har ett tempereringssystem där värme från batterier och drivlina kan värma kupén och värmepump är standard i Sverige.

Vi körde de första 15 milen med en snittförbrukning på 15,0 kWh/100 km, enligt färddatorn, och då handlade det om blandad körning i Spanien med en temperatur på 20 grader. Samtidigt gick turen uppför, närmare bestämt i bergen ovan Marbella. Inga höga hastigheter, 40–100 km/t. Samma väg tillbaka nedför bergen visade på 14,1 kWh/100 km, men förbrukningen ökade till 18,4 kWh/100 km när vi kom ner till motorvägen, 100–120 km/t.

Bagageutrymmet ligger på 1332/440 liter.

Bilen, som är 4,2 meter lång och har en hjulbas på 2,7 meter, byggs på samma plattform som Nissan Ariya men inledningsvis enbart med framhjulsdrivning. Den erbjuds med två olika batteripaket, 40 eller 60 kWh. Räckvidden för bilen med det stora batteripaketet till 45 mil på en enda laddning (WLTP) och 30 mil om man kör motorväg i 130 km/h. Den nykonstruerade drivlinan ger 218 hk och har ett vridmoment på 300 Nm. Motorn är en helt ny konstruktion som tillverkas i Frankrike av Renault och man har lyckats banta vikten till 145 kg, vilket är betydligt lägre än motorn som sitter i Renaults snart tio år gamla modell Zoe.

Räckvidden för bilen med 40 kWh batteri uppges till 30 mil (WLTP), 130 hk och ett vridmoment på 250 Nm. 60 kWh-versionen kan ladda 130 kW DC medan bilen med batterikapacitet på 40 kWh maximalt klarar 85 kW likströmsladdning. Båda klarar upp till 22 kW AC -laddning. Renault har lagt ner mycket arbete på att får laddningen att verkligen kunna använda den högsta laddeffekten så tidigt som möjligt i laddcykeln. Från 15 till 35 % laddning i batteriet ska den maximala laddningen kunna utnyttjas utan att batteriet påverkas negativt. Efter 35 procent går laddeffekten ner något för att slutligen gå ner ordentligt efter 80 procent.

Lastbar bil. Den totala vikten på bilen är 1624 kilo. Lågt, tack vare ny batterikemi.

Batteripaketet har en ny kemisk sammansättning som har 20 procents större energitäthet än den som finns i Renault Zoe, och det väger bara 394 kilo (60 kWh-paketet), vilket gör att bilens totala vikt ligger på 1624 kilo (även det 60 kWh-versionen). Batteripaketet i sig är väldigt speciellt, eftersom det bara är 11 centimeter högt. Det är den tunnaste konstruktionen hittills. Det betyder också att Megane E-TECH Electric är 90 millimeter lägre än den vanliga Megane. 

Renault erbjuder i grunden tre utrustningsnivåer där enklaste versionen, Equilibre, har 18-tumshjul och en bra grundutrustning som LED-strålkastare, samtliga förarstödsystem, trådlös smartphonespegling för telefon, sms, musik och navigation. Växlar man upp till Techno eller toppmodellen Iconic får man bland annat 20-tumshjul, bättre strålkastare, mer påkostad inredning, komfortdetaljer och en större navigation/multimediaskärm samt bättre ljud i musikanläggningen.

Trevlig förarmiljö. Komfortabla säten.

Slutligen finns det en sjunde modell som kallas Evolution ER med den mindre motorn i kombination med det större batteriet. Den har 18 tumshjul, men i övrigt en utrustningsnivå jämförbar med Techno. Allt för maxad räckvidd i kombination med maxad komfort. Här uppges räckvidden till 47 mil (WLTP).

Förarmiljön är modern och lite mer flärdfull än konkurrenternas med bra och färgstark instrumentering i den 24 tum breda instrumentclustern med en stående mittskärm. Extra mysfaktor med en interiörbelysning som ändrar färg efter tiden på dygnet. Stolarna och benutrymmet är bra. När det gäller komforten så ger den individuella hjulupphängningen med multilink bakaxel och den extra ljuddämpningen med skum under kupéutrymmet märkbart bättre komfort. Köregenskaperna är stabila och ska vara säkra även vintertid med bra prestanda om man väljer den starkare motorn.

24-tumsskärm och ny inredning.

De bestående intrycken efter att ha kört bilen, 60 kWh Techno, är att Renault har lyckats vidareutveckla elbilen på ett sätt som visar att man utnyttjat erfarenheterna av att ha varit en av pionjärerna med över 400 000 elbilar sålda. Megane E-TECH är helt enkelt en avsevärt bättre elbil utan att bjuda på några revolutioner. Bättre utrymme, längre räckvidd och markant bättre komfort samt ett mer avancerat tempereringssystem med bättre snabbladdning gör Megane E-TECH till en riktigt bra utmanare till övriga elbilar i segmentet.

+
Förarmiljö
Låg ljudnivå
Energieffektivitet


Låg dragvikt (900 kg för 60 kWh, 500 kg för 40 kWh)
Högsta laddkapacitet 130 kW
Fyrhjulsdrivning saknas

Fakta Renault Megane E-Tech

Pris: Från 403 900:- (483 900:- som provkörd 60 kWh Techno)
Batterikapacitet: 40 alternativt 60 kWh
Räckvidd: Maximalt 470 km (WLTP)
Ombordladdare: 22 kW. 
Snabbladdning: Max 130 kW.
Drivning: Framhjulsdrift
Motor: 96 eller 160 kW.
0–100 km/h: 7,4 s (160 kW)
Toppfart: 160 km/h
Antal platser: 5
Yttermått, LxBxH: 4 200 x1 768 (backspeglar infällda) x1 505 mm 
Vikt: 1 624 kg
Bagageutrymme: 1 332/440 liter 
Dragvikt: 900 kg
Garantier: Lackgaranti 3 år, Rostskydd 12 år, 3 års nybilsgaranti. 8 års garanti gäller för batteriet eller 160 000 km

Renault Megane E-TECH Electric kan beställas i svensk Renaulthandel till ett pris från 403.900:- med leverans efter sommaren. Privatleasing från 3.290:-/månad för Equilibre EV40, 130 hk.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!