Branschen ska ta fram enhetlig betallösning för laddning – annars väntar lagkrav

Lotta Hedin

Lotta Hedin

5 okt 2020

Idag träffade energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman en rad olika aktörer med koppling till elbilsbranchen för att diskutera hur elbilsladdning vid publika laddstationer kan underlättas. Och enligt ministern har branschen nu lovat att agera.

– Det var ett väldigt bra samtal där alla var slående överens problembilden: Avsaknaden av en enhetlig betallösning. Branschen sa att de nu tar på sig att ta fram en enhetlig betallösning, som de ska presentera vid vårt nästa möte. Därefter kommer det ta ett kvartal innan lösningen kan tas i bruk, säger Energi-och digitaliseringsminister Anders Ygeman till Elbilen.

Med på mötet var Bil Sweden, Powercircle, Energimyndigheten, Trafikverket, 2030- sekretariatet, E.ON, Vattenfall, SIS, Gröna Bilister och Elbil Sverige.

Något exakt datum för nästa möte är ännu inte satt, men enligt Anders Ygeman kommer det hållas om ett par månader.

Om branschaktörerna inte skulle lyckas att ta fram en bra lösning på egen hand kan det bli fråga om lagstiftning, eller förordningskrav för att reglera området.

– Vi har möjlighet att agera med lagstiftningsmakt, men det är bättre om lösningarna kan komma från branschen själva. Det är både snabbare och flexiblare. Och när det som här finns en stark vilja, då vill inte jag gå fram med lagkrav säger Anders Ygeman.

Lagstiftning eller förordningar som skulle kunna komma i fråga är enligt Ygeman till exempel krav på tydlig och transparent prisinformation, och krav på att man inte får ”låsa in” sin laddstation så att den bara blir tillgänglig för vissa användare.

Men först och främst är det alltså upp till branschens olika aktörer att själva att presentera ett upplägg. En av parterna som ingår i denna grupp är föreningen Elbil Sverige, som ska föra konsumenternas talan i arbetet.

Föreningen har tillsammans med Hubject och Green Charge infra nyligen presenterat ett nytt roamingnätverk för Sverige, som de ska lanseras i höst. Om det blir en sådan lösning som kommer presenteras för Ygeman är för tidigt att säga, menar Elbil Sveriges Göran Fredriksson.

– Det är det vi ska jobba med nu tillsammans med de andra, hur det ska se ut. Men roaming står högt på agendan.

Föreningen kommer även lyfta frågan om att det borde vara möjligt att betala för laddningen med vanligt bankkort.
– Det ska vara enkelt och tillgängligt, det är vårt fokus, säger Göran Fredriksson.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: