Lotus överger bensinmotorn och blir elbilsmärke
Carl Undéhn
29 apr 2021
Klassiska sportbilstillverkaren Lotus, som idag precis som Volvo ägs av kinesiska Geely, kommer snart lansera modellen Emira som blir företagets sista med förbränningsmotor. Efter Emira, som kommer i sommar, ska Lotus bli ett elbilsmärke.
Den redan visade supersportbilen Evija blir Lotus första elbil och lockar med över 2000 hästkrafter, inte mindre än fyra elmotorer och en toppfart på 320 km/h. Priset väntas landa på omkring 25 miljoner kronor.
Vid presentationen av Evija förra året sa dåvarande Lotus-chefen Phil Popham att företaget eventuellt kommer hoppa över hybridspåret på vägen mot elektrifiering. Tekniken med två drivlinor ansågs för tungt för den typen av bilar som Lotus vill erbjuda sina kunder.
Den nye chefen Matt Windle ser alltså ut att gå raka vägen till rena elbilar och till sitt förfogande ska han ha plattformar att jobba med från Geely-koncernen. Lotus ska däremot inte bygga bilar på Geelys nya open source-plattform SEA. Utifrån andra plattformar ska istället en egen tas fram som kallas Evolution. Dessutom finns ett samarbete med Renaults sportbilsmärke Alpine om ytterligare en plattform för sportbilar med eldrift.
Då Lotus inte är ett volymmärke kommer övergången till att bli ett elbilsmärke inte gå lika snabbt som deras bilar. Efter Evija, som enligt planerna ska börja tillverkas senare i år, ska det enligt rykten komma en elsuv under 2022.
Med beslutet att bli ett elbilsmärke följer Lotus flera andra biltillverkare i spåren. Den senaste tiden har bland andra Volvo, Mini, Jaguar, Cadillac och andra satt upp mer eller mindre fasta tidpunkter för när de endast ska tillverka elbilar.