Teslas lastbil Semi ska kunna lasta mer än förväntat
Carl Undéhn
12 aug 2021
Om vätgas eller batterier är det bästa valet för framtidens utsläppsfria lastbilar är ännu inte avgjort. Förmodligen blir det en blandning av både och vissa tillverkare som Volvo Lastvagnar vill i alla fall till en början erbjuda båda tekniker. Scania däremot satsar helhjärtat på batterier.
Även Tesla vill ge sig in i lastbilsbranschen med modellen Semi som presenterades för första gången redan 2017. Vid presentationen av sin kvartalsrapport nyligen meddelade Tesla att produktionsstarten av Semi skjuts upp igen och är nu planerad till 2022.
Den ska då komma i två versioner med en räckvidd på 48 eller 80 mil. Och eftersom det är Tesla som är avsändare är det självklart att den ska ha batterier.
Ett naturligt problem är att vikten av de stora batterier som behövs påverkar lastbilens tillåtna lastvikt. Men det säger Tesla nu att de har lyckats lösa.
I företagets så kallade ”Impact Report 2020” skriver Tesla att Semi kommer kunna lasta ”minst lika mycket” som en jämförbar lastbil med dieselmotor.
En anledning hittas i att Tesla har lyckats förbättra sin batteriteknik sedan Semi först presenterades för fyra år sedan. Företagets omtalade nya battericeller 4680 ska väga mindre men samtidigt ha en högre energitäthet.
Men de har även fått hjälp av nya regler inom både USA och EU som tillåter elektriska lastbilar att vara tyngre för att kunna ha ett stort batteri.
I Europa får till exempel en elektrisk lastbil väga upp till två ton mer än en jämförbar lastbil med dieselmotor.
Tillsammans med de nya lättare batterierna gör det enligt Tesla att Semi, motsats till vad kritiker påstått, kommer ha samma nyttolast som en fossildriven lastbil.
Enligt rapporten ska Semi kunna köra 0,5 miles per kWh, alltså omkring 0,8 kilometer. Tesla säger också att de planerar ett nätverk av så kallade ”Megachargers” för lastbilar i både Europa och USA.