Pininfarina har provkört sin superelbil i Kalifornien
Carl Undéhn
20 aug 2021
Den italienska designfirman Pininfarina har skapat mängder av legendariska bilkarosser, både som koncept och produktionsbilar.
2018 meddelade firman att de skulle ge sig in i branschen som elbilstillverkare och lansera sin första modell redan två år senare.
Tidsplanen ser ut att hålla relativt bra och nu har de släppt bilder och en video från en provkörning i Kalifornien med vad som uppges vara en produktionsfärdig bil.
Modellen heter Battista och är döpt efter Battista Pininfarina som grundade företaget 1930 i närheten av italienska Turin.
Bilen beskrivs som ”världens första helt elektriska hyper GT”. För den rätta upplevelsen behövs då även rätt ljudupplevelse, vilket Pininfarina menar att de har lagt stor vikt på vid utvecklandet. Det innebär ett ”jordigt” ljud som ska bygga på tonen A vid 432 Hz, det så kallade ”Verdis A” efter den italienske kompositören Guiseppe Verdi.
Men som en superbil bjuder den så klart även på en del kraft under motorhuven. Nämligen mer än vad någon laglig bil med förbränningsmotor tidigare kunnat uppnå, enligt Pininfarina.
Battista har en elmotor vid varje hjul som ger en total effekt på 1 398 kW (1 900 hästkrafter) och ett vridmoment på 2 300 Nm. Sprinten 0 – 100 ska Battista klara på under två sekunder och siffrorna är jämförbara med Rimacs elektriska supersportbil Nevera och Pininfarina samarbetar även med Rimac kring framtagandet av elmotorer och batterier.
Rimac Nevera har en toppfart på 412 km/h, men hur snabbt det går att köra med Battista framgår inte.
Batteriet är på 120 kWh som ska ge en räckvidd på över 50 mil.
Endast 150 exemplar av Battista ska byggas för hand i Italien och priset uppges landa på omkring 20 miljoner kronor.
Längre fram ska Pininfarina även lansera en exklusiv elsuv som de kallar för SLUV, ”Sustainable Luxury Vehicle”.