Sverige går vidare med satsning på elvägar
Carl Undéhn
3 sep 2021
För att minska utsläppen från transportsektorn, som står för en tredjedel av Sveriges utsläpp, tittar både regeringen och branschen på olika möjligheter.
2045 ska Sveriges transportsektor vara klimatneutral ett alternativ för att nå målet är att lastbilar kan ladda under körning utmed så kallade elvägar.
Forskare i Sverige och Norge från bland annat Chalmers, Lunds Universitet och Transportøkonomisk institutt har nu undersökt möjligheterna med elvägarna.
– Den stora utmaningen är att kunna genomföra en storskalig satsning på elvägar. En viktig faktor blir att regelverket är tydligt så att de olika aktörerna förstår vad en satsning innebär, säger Martin Gustavsson.
Ett förslag på just regelverk kring elvägar lämnades tidigare i veckan över till infrastrukturminister Tomas Eneroth. Det innehöll bland annat den kanske inte helt oväntade punkten att det kommer kosta pengar att köra på elvägen och ladda under färd.
Förslaget har tagits fram av Elisabet Falemo, ledamot i Elektrifieringskommission och särskild utredare av elvägar, som menar att vi kan komma att se fler elvägar i framtiden utöver den redan beslutade sträckan på 21 kilometer utmed E20 mellan Hallsberg och Örebro.
Den ska stå klar år 2025 och faller försöket väl ut har Trafikverket planer för ytterligare 3 000 kilometer elväg i Sverige.
Ett hinder i utbyggnaden är att det ännu inte är beslutat vilken teknik som ska användas. Laddningen kan ske antingen genom ledningar i luften, som vid tågtrafik, eller genom skenor i marken. En viktig faktor i beslutet om teknik är vad som planeras även i andra europeiska länder.
Men förslaget möter även kritik från svenska aktörer inom elvägar.
– Jag är över lag positiv till utredningen, men det är mindre bra att man enbart fokuserat på tunga fordon eftersom det finns system som klarar alla typer av fordon – även privatbilism, säger Josephine Adorelle som är vd hos företaget Evia till Dagen Industri.
Evia är precis inblandade i ett projekt kring att bygga elvägar i Australien som ska användas av landets gruvindustri. Evia använder sig av tekniken med skenor i marken och en första teststräcka byggdes redan 2012 vid Arlanda flygplats norr om Stockholm.