Hållbar utvinning av metaller viktig faktor vid beslut att välja elbil
Carl Undéhn
22 sep 2021
Hur batterier tillverkas och varifrån materialet kommer spelar en avgörande roll i en elbils klimatavtryck. Att det också är något som påverkar potentiella kunders beslut när det kommer till att välja mellan elbil och fossilbil visar en undersökning från svenska Eurobattery Minerals.
Enligt den säger mer än hälften av de tillfrågade som idag äger eller leasar en elbil i Sverige att de inte vill ha en elbil som innehåller material som utvunnits på ett sätt som inte är hållbart.
Inte riktigt lika många, men i alla fall 42 procent, säger också att de är beredda att betala mer för en elbil om de vet att metallerna i den kommer från hållbar brytning.
– Vi har genomfört denna undersökning för att ta reda på hur slutkonsumenter värderar hållbarhet när de står inför att köpa eller leasa en bil. Det är tydligt att hållbarhetsfrågan ligger högst upp på agendan för de flesta när de tänker på elbilar, säger Roberto García Martínez som är vd för Eurobattery Minerals.
22 procent av de tillfrågade svarade att de helt skulle avstå från att köpa eller leasa en elbil om de visste att den innehåller material som inte kommer från hållbar utvinning.
Stor potential i Europa
Att så inte heller alltid är fallet är ett faktum för både tillverkning av batterier för elbilar och mycket annan elektronik. Om materialen härstammar från hållbar utvinning är något som inte alltid kan garanteras vid tillverkning av batterier för elbilar och mycket annan elektronik.
Det svenska företaget Eurobattery Minerals vill därför satsa på utvinning av batterimineraler här i Europa. Nickel, kobolt, koppar och andra metaller finns bland annat här i Sverige, något som även batteritillverkaren Northvolt har påpekat.
Just kobolt, den mest omdiskuterade metallen i både batterier och annan elektronik, finns i Skellefteåfälten inte långt från där Northvolt bygger sin första batterifabrik. Det beräknas också att det finns omkring tre miljoner ton grafit och stora mängder litium i Sverige.
Biltillverkare är inte främmande inför frågan och flera har dragit igång projekt för att kunna säkra varifrån materialen de använder kommer. Bland annat Renault säkrade nyligen upp till 17 000 ton litium årligen från koldioxidneutral brytning i Tyskland. Och Eurobattery Minerals ser en stor potential för fler satsningar i Europa.
– Idag är det många biltillverkare som har utmaningar när det gäller tillgången till hållbart utvunna batterimineraler. Därför är det uppenbart att vi både behöver öppna fler gruvor för
batterimineralbrytning i Europa och samtidigt öka spårbarheten i hela leveranskedjan, säger Roberto García Martínez.
Företagets undersökning visar också att 62 procent av de tillfrågade vill se ökad utvinning av batterimineraler i Europa för att minska beroendet av Kina. Det är en linje som även EU vill satsa på med ökad tillverkning av batterier inom unionen med en så stor andel som möjligt av återvunna material.
– Det finns en etablerad sanning att gemene man inte vill ha gruvor på sin bakgård. Men undersökningsresultatet berättar en annan historia – det är tydligt att många håller med om att vi faktiskt behöver fler gruvor i vår region, säger Roberto García Martínez.