Desten presenterar nytt superbatteri som laddas på under fem minuter

Carl Undéhn

Carl Undéhn

22 okt 2021

Ioniq 5 och Kia EV6 får en hel del uppmärksamhet för sin snabba laddning. Är förutsättningarna de rätta går det att ladda batteriet från 10 till 80 procent på omkring 18 minuter. Det är möjligt tack vare att modellerna utrustats med en 800-voltsarkitektur som tidigare endast Porsche Taycan och Audi GT e-tron kunnat erbjuda.

Men utvecklingen stannar inte där. Kinesiska batteritillverkaren Desten har visat upp en teknik som de kallar ”ulta fast charging”. Enligt företaget gör tekniken det möjligt att ladda med upp till 900 kW. Det är betydligt högre effekt än till exempel Volkswagenkoncernens elbilar som klarar 150 kW eller Porsche Taycan som idag toppar laddligan och klarar 270 kW.

I ett pressmeddelande säger Desten att de nu byggt en prototyp på en elbil med förtegets batteriteknik som kan laddas från noll till 80 procent på 4 minuter och 40 sekunder. Exakt hur stort batteripaket det handlar om framgår inte, men att ladda 50 mils räckvidd ska enligt Desten ta mindre än fem minuter.

Förmodligen handlar det om samma teknik och batteri som ska användas av sportbilstillverkaren Piëch Autmotive. Det schweiziska start up-företaget har tidigare sagt att de ska använda ett batteripaket på 75 kWh från Desten i sin kommande sportbil Piëch GT och erbjuda ultrasnabb laddning.

Desten ger inga detaljer kring batteriets uppbyggnad, men säger att det är resultatet av ”genombrytande upptäckter inom material och cellstrukturer inklusive en ny kemi”. Tack vare det ska det gå att både ladda batteriet med så hög effekt utan att det blir för varmt. Desten går till och med så långt att de menar att temperaturen endast ökar med 15 grader vid snabbladdning.

Piëch GT

Det ska även bidra till att batteriet har kvar 80 procent av sin kapacitet även efter 3 000 laddcykler.

Återstår bara problemet att hitta en snabbladdare som kan klara att ge 900 kW utan att säkringen går. Destens lösning är en specialbyggd laddstation med batterier som lagrar el från det vanliga elnätet för att sedan kunna ge den höga effekten.

Om tekniken även går att sätta i serieproduktion återstår att se. En fingervisning kan komma 2024 då Piëch GT ska lanseras med Destens teknik.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: