Ford utvecklar laddkabel med bättre kylning för snabbare laddning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 nov 2021

Vi vill alla ha så mycket ström som möjligt när vi laddar våra elbilar. Men ett av flera hinder för det är värmen som uppstår i kabeln när strömmen leds genom den.

I samarbete med amerikanska Purdue University arbetar Ford därför på en ny typ av kabel som ska vara bättre på att leda bort den värme som uppstår vid laddning. Vissa snabbladdare har idag vattenkylning av kabeln och den nyutvecklade kabeln bygger på samma teknik. Men utvecklarna vid Ford och Purdue University har förbättrat konceptet. Vätskan de använder kyler kabeln, men kan även leda bort ytterligare värme genom avdunstning och därför klara ännu högre effekt utan risk för överhettning.

Resultatet är snabbare laddning av bilens batteri. Utvecklarna menar att kabeln gör det möjligt att ladda en elbils batteri fullt på endast fem minuter.

Men trots lovande resultat handlar det ännu endast om laboratorietester. Kabeln har inte ens testats på en riktigt elbil och för att kunna ladda med så hög effekt måste även bilens batteri klara det.

Purdue University säger att de under de närmsta två åren ska fortsätta utveckla prototypen och anpassa den för användning vid laddning av elbilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!