Stor ökning av elbilar från tyska tillverkare förra året

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 jan 2022

Flera tyska tillverkare summerar nu försäljningen under 2021, ett år som bjöd på svårigheter i leveranskedjor på grund av halvledarbrist med delvis stillastående produktion som följd.

Det drabbade den totala försäljningen som sjönk för flera märken. Men när det gäller försäljningen av elbilar visar siffrorna på ökad försäljning. Bland annat hos Volkswagen där elbilarna ökade med 97 procent samtidigt som den totala försäljnigen minskade med 8,1 procent.

Här i Sverige blev Volkswagens elsuv ID.4 med 7 177 både Sveriges mest registrerade elbil och den modell som gick bäst för märket under förra året.

– Vi har under året sett en stark utveckling mot elektrifiering och vi börjar närma oss en nivå där hälften av vår försäljning är rena elbilar. Det är glädjande att så många väljer att gå över till att köra helt på el, säger Sten Forsberg som är chef för Volkswagen Sverige.

Volkswagen ID.4

Med 10 762 exemplar utgjorde de rena elbilarna 28 procent av alla nyregistrerade Volkswagen i Sverige förra året vilket ger märket en förstaplats bland elbilar för 2021.

Globalt lyckades Volkswagen sälja 119 650 exemplar av ID.4 som också var märkets bäst säljande elbil. Den totala försäljningen av elbilar fördubblades från 134 000 år 2020 till 263 000 elbilar under 2021, varav 95 000 tusen var ID-modeller sålda i Europa.

Även försäljningen av laddhybrider ökade från 80 000 till 106 000 bilar och andelen laddbara bilar steg från 4 till 7,5 procent. Ser man bara till försäljningen i Europa utgjorde bilar med sladd nästan 20 procent av försäljningen.  

Ökad eldrift hos Audi, tufft år för Skoda och milstolpe för BMW

Audi Q4 50 e-tron quattro

Med 81 894 sålda elbilar under 2021 lyckades koncernkollegan Audi inte komma upp i riktigt samma volymer. Men det är en ökning på 57,5 procent globalt och i Sverige steg Audis försäljning av elbilar med 26 procent jämfört med året innan. En siffra som Audi Sverige menar egentligen inte visar den totala försäljningen enligt.

– Lanseringen av Audi Q4 e-tron gav en stark efterfrågan som vi ännu inte ser i registreringsstatistiken. I vår orderbank är den redan nu vår mest sålda modell, säger Jörgen Wedefelt som är chef hos Audi Sverige.

Tjeckiska Skoda sålde 44 700 exemplar av elsuven Enyaq iV. Men den totala försäljningen sjönk med hela 12,6 procent under 2021, något som främst förklaras med bristen på halvledare.

– 2021 var ett av de mest utmanande åren i Skodas historia, sammanfattar Skodachefen Thoma Schäfer året och hoppas på bättre tider under 2022 bland annat genom lanseringen av Enyaq Coupe iV.

Försäljningen av Taycan mer än fördubblades 2021

Då gick det bättre för Porsche som ökade sin försäljning med 11 procent till totalt 301 915 sålda exemplar. Även elbilen Taycan steg rejält i försäljningen, från 19 822 2020 till mer än det dubbla med 41 296 exemplar.

Hos konkurrenten BMW meddelas att 2021 innebar en brytpunkt då tillverkaren lyckades sälja över 100 000 rena elbilar eller 103 855, för att vara exakt. Tidigare år har BMW inte delat upp siffror mellan laddhybrider och rena elbilar. Men enligt tillverkaren innebär det en ökning på 133 procent jömfört med föregående år.

Intressant är att klassikern i3 utgjorde en fjärdedel av märkets elbilsförsäljning med 28 216 exemplar. Bäst gick det däremot för elsuven iX3 som såldes i 37 939 exemplar.

BMW i3 fortsätter att sälja

Häromdagen meddelade också Mercedes en ökad efterfrågan på märkets elbilar under förra året. Försäljningen av märkets eldrivna modeller i EQ-serien steg med 155 procent till 48 936 exemplar. Räknas även eldrivna modeller från Smart och transportbilar landar siffran på 99 301 eldrivna fordon.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!