Volvo öppnar tech hub i Stockholm
Carl Undéhn
11 mar 2022
Volvos senaste elbil C40 Recharge är inte bara tillverkarens första modell som enbart erbjuds med eldrift. Det är också den första modellen från Volvo som endast säljs över nätet.
I framtiden ska all försäljning flytta ut på nätet med fasta priser och fler färdigt konfigurerade modeller att välja bland. Det ska enligt Volvo ska göra det enklare för kunder och priserna mer transparenta.
För att bland annat driva på arbetet med försäljning online meddelar Volvo att de öppnar en tech hub. Till skillnad från Volvo och Northvolts gemensamma batterifabrik och forskningscenter hamnar Volvo Cars tech hub inte i Göteborg utan i centrala Stockholm.
– Stockholm är en hotspot för talang inom tech och nu vill vi skapa en innovativ, kreativ och samarbetsinriktad arbetsplats som ska locka människor från hela världen. Rekryteringsprocessen pågår redan och vi söker nu nya medarbetare som kan hjälpa oss att driva företaget framåt, säger Hanna Fager som är global personalchef hos Volvo Cars.
Personalstyrkan ska uppgå till 700 personer som ska arbeta med utveckling av mjukvara och onlineförsäljning. Med det vill Volvo uppnå målet att hälften av företagets mjukvara ska utvecklas internt år 2025. Samma år ska även hälften av försäljningen ske över nätet.