Volvo, Daimler och Traton bildar gemensamt bolag för laddning av tung trafik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 jul 2022

Omställningen till eldrift får konkurrenter att samarbeta. Ionity-nätverket för laddning av personbilar är redan ett exempel där olika tillverkare gått samman. Nu sker samma sak även för att göra det enklare att ladda tung trafik.

Redan förra året gick Daimler Truck, Volvo Lastvagnar och Traton – där bland annat Scania och MAN ingår – ut och sa att de gemensamt skulle satsa på laddinfrastruktur för lastbilar och bussar i Europa.

Nu är planerna beslutade och de tre ska bilda ett nytt gemensamt bolag med sits i Amsterdam.

– Detta är ett stort och efterlängtat steg mot en laddinfrastruktur som möjliggör ett framgångsrikt genombrott av batterielektriska fjärrtransportbilar och turistbussar på marknaden, säger Martin Lundstedt som är vd för Volvokoncernen.

De tre bolagen går in med fem miljarder kronor var i det nya bolaget, som ännu inte har något namn. Däremot ett mål om att sätta upp 1 700 snabbladdare med grön ström utmed motorvägar och knutpunkter i Europa.

När de ska finnas på plats nämns inte. Att det inte räcker är också klart och satsningen ska ses som ett upprop för andra att följa efter.

”Bildandet av samriskföretaget är en uppmaning och en påminnelse till alla övriga branschaktörer, regeringar och beslutsfattare om att det krävs samarbete för att snabbt bygga ut det laddningsnät som behövs samt investera i förnybar energi för att nå Europas klimatmål”, skriver de tre bolagen i ett gemensamt uttalande.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!