Minskat antal – men nu kommer Sveriges största laddnätverk för lastbilar
Carl Undéhn
24 aug 2022
I maj meddelade Volvo Lastvagnar, OKQ8 och Skellefteå Kraft att de går samman för att bygga ett nätverk med 44 laddstationer för lastbilar. Laddeffekten ska vara på 350 kW och placeringen runt om i Sverige beskrevs som ett viktigt steg för att göra det möjligt med eldrivna transporter ”mellan alla logistiskt viktiga punkter i Sverige”.
Även om Volvo Lastvagnar utgör ena parten ska stationerna vara öppna för alla. Det är nämligen ett krav för att få stöd för utbyggnad av laddinfrastruktur från Energimyndigheten som satt undan 550 miljoner kronor för så kallade ”elektrifieringspiloter”.
Det handlar om projekt där flera aktörer går samman för att bygga infrastruktur för utsläppsfria transporter, som laddstationer eller tankning av vätgas.
För att locka ”piloter” att gå samman står staten för hela investeringskostnaden.
Nu har Volvo Lastvagnar och OKQ8:s ansökan om stöd behandlats och de planerade 44 stationerna har då krympt till 26 stycken. Men även efter det innebär den gemensamma satsningen att etablerandet av Sveriges största nätverk av offentliga laddstationer för tung trafik nu kan komma i gång.
– Vi är stolta över att inleda arbetet med etableringen av laddning för tung trafik. Vi är övertygade om att ökade möjligheter till laddning är den viktigaste nyckeln till omställning inom transportsektorn mot en hållbar framtid, säger Karin Hellgren som är kommunikationschef på OKQ8.
Sedan tidigare samarbetar OKQ8 och Skellefteå Kraft kring utbygganden av vad som ska bli Sveriges största nätverk av snabbladdare. De första har redan öppnats och tillsammans ska de sätta upp 800 snabbladdare med en effekt på 150 kW vid 300 av OKQ8:s stationer till 2026.