Exion Racing kör STCC med BMW i4 nästa år
Carl Undéhn
6 okt 2022
Från och med nästa år blir STCC världens första helt eldrivna nationella touring car-mästerskap. Inför säsongen 2023 ska tolv tävlingsbilar tas fram som alla baseras på vanliga produktionsbilar. Bakom arbetet med att modifiera modelerna står EPWR.
Sedan tidigare vet vi att en av dem är Tesla Model 3 som i STCC-utförande får 550 hästkrafter, ett mindre batteripaket på 45 kWh och snabbare laddning tack vare ett 800-voltssystem.
När tävlingarna elektrifieras ökas också toppfarten som nu blir 300 km/h. Även sprinten 0-100 km/h snabbas upp och ska med eldrift klaras av på tre sekunder.
Nu meddelas också att teamet Exion Racing från Värnamo har bestämt sig för vilken bil de ska tävla med. Och valet föll på BMW i4.
– Det fanns inte en sekunds tvekan för oss att vara med i STCCs elektriska revolution och BMWs avancerade i4-modell blir helrätt för oss och våra samarbetspartners, säger Daniel Aronsson som är teamchef för Exion Racing.
Alla tävlingsbilar får samma drivlina och specifikationerna för STCC-verisonen av BMW i4 blir därför samma som hos den modifierade versionen av Tesla Model 3.
När STCC-tävlingarna blir eldrivna, tystare och utsläppsfria återkommer också stadstävlingarna. Premiären av nästa års säsong sker med ett stadslopp i Helsingborg den 17:e juni.
Nu meddelas också att antalet tävlingshelger utökas från sex till sju stycken och att Västkustloppet i Falkenberg är återvänder.
Fem av orterna har meddelats och mer information om resterande två kommer inom kort.
Datum | Plats | Tävling |
17 juni | Helsingborg | City Race |
8-9 juli | Falkenberg Motorbana | Västkustloppet |
4-5 aug | Ännu ej meddelat | |
18-19 aug | Gelleråsen Arena | Kanonloppet |
1-2 sep | Ring Knutstorp | Kvällsposten Newsrace |
8-9 sep | Ännu ej meddelat | |
29-30 sep | Mantorp Park | Grande Finale |