Mercedes lanserar mindre elbil med teknik från EQXX 2024
Carl Undéhn
26 okt 2022
Mercedes lyxiga sedan EQS var lite hårddraget den första ”riktiga” elbilen från den tyska tillverkaren. De tidigare modellerna baserades i grunden på fossilbilar. Men både EQS och den mindre EQE använder elbilsplattformen EVA2.
Nästa steg är plattformen MMA som ska ligga till grund för mindre modeller – på Mercedes nya språk det som kallas ”Entry Luxury”.
När Elbilen var på plats vid presentationen av nya EQE SUV bekräftades också att vi får se modeller på MMA-plattformen 2024 – något som det tidigare har spekulerats kring.
Så värst liten kommer den första modellen ändå inte bli. Det handlar då om en eldriven version av dagens C-klass som kommer mäta omkring 4,7 meter på längden.
Det säger Robert Lesnik, chef för exteriör design hos Mercedes, till brittisk Autocar.
Intressant är att Mercedes nu säger att den också kommer ta över en del teknik från konceptbilen EQXX. Med den vill Mercedes visa på möjligheterna att bygga en effektiv elbil som med ett batteri på 100 kWh ska kunna ta sig 100 mil på en laddning.
Att EQXX kan köra längre än så mellan laddstoppen har Mercedes visat mer än en gång vid tester utförda på allmänna vägar.
Om det handlar om aerodynamiska egenskaper eller teknik från drivlinan hos EQXX som då kommer börja användas i en serietillverkad modell är oklart. Enligt Robert Lesnik kommer EQXX stå som modell för utseendet hos en eldriven C-klass.
Senare kommer även en AMG-version som ska använda en del av de funktioner som hittas på EQXX för att förbättra aerodynamiken, som en aktiv spolier bak.
Säkert är i också att fokus kommer ligga på en bil med lång räckvidd. Men hur lång avslöjas inte. Tidigare spekulationer har talat om en räckvidd på upp till 85 mil.