Volkswagens nya strategi: ny elsuv och vidareutveckling av nuvarande teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 dec 2022

Den senaste tiden har det kommit allt fler uppgifter om att Volkswagen stuvar om en del i sin elbilsstrategi. Den nya plattformen SSP och flaggskeppsmodellen Trinity som ska dra nytta av dess tekniska möjligheter som avancerade självkörande funktioner ska ha skjutits upp från 2026 till 2029.

Den och andra modeller skulle byggas i den nya och effektiva fabrik som den tidigare ledningen planerade i hemstaden Wolfsburg. Rykten om att fabriken skjuts upp eller inte blir av har ökat den senaste tiden.

Nu meddelar Volkswagen att frågan kring fabrikens vara eller icke vara är ”öppen”.

Volkswagens fabrik i Wolfsburg ska bygga elbilar

I stället vill tillverkaren fram till 2025 investera 460 miljoner Euro, eller fem miljarder kronor, i den befintliga huvudfabriken i Wolfsburg. Det är också bara det första av flera steg för att ställa om tillverkningen där till att bygga elbilar.

Skiss av nya ID.3

Redan från nästa år kommer ID.3 att börja byggas i den nuvarande fabriken, och då i den uppdaterade version av ID. 3 som lanseras 2023.

2025 ska fabriken börja tillverka en ännu inte visad elsuv som ska använda sig av en uppdaterad och vidareutvecklad version av dagens elbilsplattform MEB.

Den får då namnet MEB+ och redan tidigare har tyska medier rapporterat att Volkswagen investerar ”flera miljarder euro” för att modernisera plattformen. Som orsak nämns bland annat att Volkswagen känner sig utmanade av konkurrensen från Kia och Hyundai, som har en mer modern plattform med 800-voltsteknik.

– MEB har fortfarande stor potential. Vårt mål är att ta plattformen till nästa nivå. Med det syftet investerar vi för att uppgradera den. Med MEB+ kommer vi sedan att vara utmärkt positionerade för de kommande åren, säger Volkswagens chef Thomas Schäfer.

Med uppdateringen vill Volkswagen kunna bygga elbilar med en räckvidd på upp till 70 mil och höja laddeffekten till 200 kW, jämfört med effekten på 170 kW hos ID. Buzz som idag är den MEB-baserade modell som laddar snabbast.

Enligt Volkswagen blir den första modellen som drar nytta av MEB+ en ”helelektrisk modell i det volymstarka segmentet kompaktsuv”. Det kan då handla om de obekräftade uppgifterna att Volkswagen jobbar på en eldriven version av suven Tiguan.

Volkswagenchefen Thomas Schäfer spär också på spekulationerna kring det genom att säga:

– Det är det största fordonssegmentet i världen, där vår populära Tiguan också hör hemma. Den nya modellen kompletterar perfekt våra bästsäljare ID.4 och ID.5.

Trinity kanske inte får en så strömlinjeformad silhuett som tidigare visats.

Betyder det att även den nya plattformen SSP och toppmodellen Trinity läggs ned? Det verkar inte vara fallet och Volkswagen skriver att ”strategins viktigaste projekt är och förblir Trinity som baseras på den skalbara plattformen SSP”.

När den nya plattformen och Trinity lanseras är däremot oklart. Volkswagen har problem med utvecklingen av den nödvändiga mjukvaran för projekten.

Häromdagen kom uppgifter som pekade på att Trinity åker tillbaka till ritbordet. Den nuvarande ledningen tror inte att den låga, aerodynamiska bil det sagts vara är det som kunder vill ha. Om Trinity nu i stället blir en suv eller crossovermodell är oklart.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!