Sony och Hondas affärsmodell: hyra ut bilar i tio år
Carl Undéhn
27 jan 2023
Teknikjätten Sony och biltillverkaren Honda har slagit sina påsar ihop och lanserat det nya elbilsmärket Afeela. En första prototyp på en sedan som ska lanseras i USA 2025 visades under elektronikmässan CES i början av året.
Kort efter det bekräftades att Afeela även har en elsuv, ytterligare en sedan samt en minibuss på gång. Efter starten i USA ska märket även lanseras här i Europa, men det dröjer till minst 2026.
Nu får vi också veta Afeelas affärsmodell, som är lite annorlunda. Tanken är att hyra ut bilarna istället för att sälja dem, men då under betydligt längre tid än vad vi är vana vid från dagen leasingavtal.
– Att byta ut bilen vart tredje till femte år är en mycket traditionell metod. Men nu sker en stor förändring. Bilen uppdateras hela tiden, och därför försöker vi behålla kunderna under fem till tio år, säger Yasuhide Mizuno, chef för det nybildade bolaget Sony Honda Mobility, till branschtidningen Automotive News.
Detaljerna kring Afeelas första modell är ännu få. Att det handlar om en bil fullspäckad med avancerad teknik har Sony och Honda varit tydliga med. Bland annat ska den bli fullt självkörande och med Sonys erfarenhet av underhållningsteknik kan vi vänta oss fler upplevelser än att bara köra bilen.
Den avancerade tekniken är en avgörande orsak bakom beslutet att hyra ut i stället för att sälja bilen. Det kommer nämligen göra Afeelas bilar till dyra produkter.
– Bilen i sig är lite dyr, men hyran är inte så farlig, kommenterade Yasuhide Mizuno affärsmodellen utan att nämna vilka månadskostnader vi kan vänta oss.
Samtidigt är tekniken också lösningen på prisproblemet genom att göra det möjligt att erbjuda stora uppdateringar för att enligt Sony och Honda hålla bilen aktuell i upp till tio år.