Citroën arbetar på elbilar med ”aggressiv prissättning”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 mar 2023

Elsuvarna dominerar på marknaden idag. Och vissa tillverkare som Mercedes och Audi har meddelat att omställningen till eldrift även innebär ökat fokus på större och dyrare modeller.

Men att de mindre och billigare elbilarna behövs är ingen hemlighet. Bristen på dem idag göra också att det finns en ett marknadssegment att fylla. Och det vill flera tillverkare göra.

Bland annat Citroën, som nu uppges arbeta på rad modeller som ska erbjudas med vad som beskrivs som aggressiv prissättning. Målet är att kunna sälja dem till lägre pris än konkurrenterna.

– Jag tror att det kommer att bli en enorm, enorm fördel för ett varumärke som Citroën. När premiummärkena försöker bli mer premium, finns det vissa människor som inte har så mycket pengar för att köpa en bil, säger Citroëns designchef Pierre Leclercq i en intervju med brittiska Autocar.

Förutom lågt pris lovar han också att bilarna kommer vävas in i snygg design. Det är som vi alla vet en smaksak.

Med konceptet Oli har Citroën visat sin vision av en reducerad elbil med lågt pris.

Att Citroën historiskt sett vet hur man skapar vackra bilar råder det däremot ingen tvekan om. Om vi får se rundade strömlinjeformade karosser som hos klassiska Citroën DS eller avantgardistisk design som hos Citroën SM är däremot inte att räkna med.

Mer troligt är att de billiga modeller som Citroën arbetar kommer fortsätta med designspråket som Citroën visat med konceptet Oli och minibilen Citroën Ami.

Vilket alltså betyder mer kantiga former.

Hos konceptet Oli kan vi nog också se en del av tänket kring de billigare bilarna. Oli beskrevs som en motreaktion mot andra elbilar som är ”ett palats på hjul” på över två ton. Citroën valde i stället att koka ned sitt koncept till att erbjuda bara det som faktiskt behövs.

Så är till exempel den helt platta vindrutan hos Oli inte särskilt aerdodynamisk, men billigare att tillverka än en stor, välvd ruta. Något eget infotainmentsystem hittas heller inte i konceptet. I stället kan föraren koppla ihop bilen med sin mobiltelefon.

Några tekniska detaljer kring modellerna och när Citroën planerar att lansera dem nämns inte.

Hos flera andra tillverkare har 2025 satts som året då de mindre och billigare elbilarna ska lanseras.

Volkswagenkoncernen har precis presenterat mer konkreta planer kring koncernens 25 000 Euro-bilar från Volkswagen, Cupra och Skoda. Fiat har tidigare sagt att de vill bli ledande på eldrivna småbilar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!