Utveckling och återvinning – så vill BMW göra batterier billigare

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 apr 2023

BMW:s strategi för batterier till elbilar sticker ut allt mer. När de flesta andra biltillverkare en efter en har investerat i egna eller gemensamma batterifabriker med andra tillverkare låter BMW andra företag bygga batterier åt dem. 

Inte heller verkar den tyska tillverkaren som flera andra vara intresserad av att investera i brytning av batterimaterial för att säkra tillgången. 

Det vill BMW istället göra genom att satsa på ökad återvinning av uttjänta batterier. Men inte heller återvinning är något som BMW själva investerar i. 

Planen är i stället att öka försäljningen av märkets egna elbilar för att på så sätt skapa en växande marknad för återvinning, menar BMW:s finanschef Nicolas Peter i en intervju med nyhetsbyrån Reuters

-Med vår affärsutveckling skapar vi motivation att investera – men vi behöver inte själva utveckla stora återvinningsanläggningar för battericeller, säger han. 

Istället investerar BMW i utveckling av ny batteriteknik genom forskning vid det egna battericentret. Bland annat med målet att utveckla celler som kräver mindre mängder material för att på så sätt sänka kostnaderna för batterier. 

BMW satsar på cylindriska battericeller.

Nästa generations elbilar från BMW lanseras 2025 och går under samlingsnamnet ”Neue Klasse”. Med det införs också de nya batterierna, Gen6, som precis som hos Tesla använder sig av cylindriska celler. 

Enligt BMW kommer de ha 30 procent längre räckvidd än dagens batterier vilket gör det möjligt att bygga elbilar med 100 mils räckvidd. Något BMW kanske ändå inte kommer att göra då de inte tror så lång räckvidd ör nödvändig

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: