Elbilen logo Meny

Över 100 mils räckvidd möjligt med Neue Klasse – men BMW tror inte det behövs

När BMW 2025 lansera sin nya generation av elbilar – Neue Klasse – kommer de även ha en ny generation batterier. Nyligen bekräftades att BMW då kommer använda sig av samma typ av runda celler som hos Teslas nya 4680-celler.

Batterierna, som hos BMW kallas ”Gen6”, kommer göra det möjligt att bygga elbilar med upp till 30 procent längre räckvidd jämfört med dagens modeller.

Den eldrivna BMW som idag kommer längst på en laddning är elsuven iX med en räckvidd på 63 mil. 30 procent längre räckvidd hos den skulle innebär 82 mil. Men även elmotorns effektivitet och bilens luftmotstånd är avgörande för räckvidden.

Enligt BMW kommer de med Neue Klasse kunna erbjuda elbilar med över 100 mils räckvidd. Men det kommer de inte att göra.

– Med Gen6-batterierna kommer vi ha 30 procent eller mer längre räckvidd jämfört med de aktuella Gen5-batterierna men vi kommer inte uppnå räckvidd på över 100 mil även om vi kan det. Vi tror inte att det är nödvändigt med så lång räckvidd, säger Thomas Albrecht som leder arbetet med effektiv dynamik hos BMW till brittiska Autocar.

Förutom höjd energidensitet på omkring 20 procent kommer den nya generationens batterier också kunna ladda snabbare än idag. En effekt på upp till 270 kW ska vara möjligt, vilket idag endast Porsche Taycan klarar.

De nya cellerna har samma diameter på 46 millimeter som Teslas runda celler har. Men då Tesla har en höjd på 80 millimeter – därav namnet 4680 – kommer BMW använda sig av två versioner med olika höjd.

Det ska ge mer flexibilitet vid monteringen i batteripaket som kommer vara plattare för mer plats på insidan och även utgöra en del av bilens struktur.

Den första bilen att lanseras inom Neue Klasse blir en eldriven 3-serie och vad BMW kallar för en sportig elsuv.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-21