Elbilen logo Meny

BMW bekräftar – ska använda ”Teslaceller” i kommande elbilar

2025 lanserar BMW en ny generation elbilar som går under samlingsnamnet ”Neue Klasse”. Först ut i satsningen blir en eldriven BMW 3-serie och en sportig elsuv.

Till 2030 ska modellerna inom Neue Klasse stå för hälften av BMW:s försäljning. Det ska bli möjligt genom elbilar med längre räckvidd, bättre elmotorer och snabbare laddning tack vare 800-voltsteknik.  

Nu bekräftas också de tidigare ryktena om att BMW gör som Tesla och kommer använda cylindriska celler till batterierna för Neue Klasse. Ytterligare en likhet med Tesla är att batteripaketen kommer utgöra en bärande del av bilens konstruktion. Det är något som Tesla börjat göra med sitt så kallade strukturella batteripaket.

Teslas celler kallas 4680 efter sin höjd på 80 millimeter och en diameter på 46 millimeter.

Genom att vara större än dagens celler kan de lagra upp till fem gånger så mycket energi men är samtidigt billigare att tillverka.

BMW:s runda kommer också ha en diameter på 46 millimeter, men ska tillverkas i två versioner med olika höjd. Andelen nickel i katoden ska höjas samtidigt som andelen dyr kobolt ska minskas jämfört med dagens battericeller.

Med denna sjätte generation ska det även vara möjligt att använda litiumjärnfosfatbatterier, LFP, som tillverkas helt utan vare sig kobolt eller nickel. Även solid state-batterier är något som BMW fortsätter att utveckla, men det nämns inget om en tidsplan när vi kan väntas se modeller med det.

Till skillnad från bland annat Volkswagen, Volvo, Stellantiskoncernen och Mercedes har BMW inga planer på egen tillverkning av battericeller. BMW utvecklar i stället egna celler som tillverkas av partners, i det här fallet kinesiska CATL och EVE Energy.  

BMW säger att de investerar ett ”tvåsiffrigt miljardbelopp” i Euro till sina partners för etableringen av totalt sex batterifabriker i Kina, Europa och Nordamerika.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-09-09