Elbilen logo Meny

Cylindriska ”Tesla-batterier” till nästa generations elbilar från BMW

2025 lanserar BMW sin nya generation av elbilar. Satsningen går under namnet ”Neue Klasse”, men även om det lovas ”den absoluta bästa elektriska körprestandan” är det ännu oklart hur de kommer skilja sig från dagens eldrivna modeller.

Nu står det i alla fall klart att BMW kommer använda sig av samma cylindriska battericeller som Tesla tagit fram. Cellen, som går under namnet 4680 efter att den är 46 millimeter i diameter och 80 millimeter hög, är betydligt större än de 2170-celler som Tesla använder idag. Genom det kan de både lagra mer energi, och alltså ge längre räckvidd, samtidigt som de ska vara billigare att tillverka.

Men det är inte Tesla eller deras partner Panasonic som ska tillverka BMW:s cylindriska celler. Det gör istället kinesiska EVE Energy som enligt branschtidningen Automotove News har slutit ett avtal med BMW om att leverera celler.

BMW har till skillnad från andra tillverkare som Volvo, Mercedes, Volkswagen och Stellantiskoncernen ännu inga planer på egna batterifabriker.

EVE Energy har även presenterat planer på en europeisk batterifabrik i Ungern. Där ska också kinesiska CATL, världens största tillverkare av elbilsbatterier och även de leverantör till BMW, bygga en jättefabrik med planerad årsproduktion på 100 GWH.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-08-18