Nu finns eldrivna terrängbilen Munro MK_1 som pickup
Carl Undéhn
22 maj 2023
I slutet av förra året visade skotska Munro upp sin robusta och enkla eldrivna terrängbil MK_1. Med en markfrigång på 48 centimeter och ett chassi med 5 mm tjockt galvaniserat stål är det ett fordon redo för tuffa tag.
Nu visas ytterligare en version, den här gången som en pickup med öppet flak baktill. Ett ganska kort sådant däremot. Enligt Munro ryms en lastpall baktill, men å andra sidan går det att lasta 1 050 kilo. I utförandet Performance med 381 hästkrafter och ett vridmoment på 700 Nm går det även att dra släp på upp till 3,5 ton.
Tekniken hos pickupversionen är samma som hos tidigare visade Munro MK_1. Det betyder mindre fokus på enormt många hästkrafter som hos flera andra tillverkare. I stället satsar Munro på enkel men mer beprövad teknik för att säkra framkomligheten.
En bland elbilar ovanlig detalj är att Munro är mekaniskt fyrhjulsdriven med en elmotor. Orsaken uppges vara att det är en mer tillförlitlig konstruktion som dessutom är enklare att laga vid behov ute i naturen.
Versionen Performance kommer med ett batteri på 82 kWh som ger en räckvidd på 30,6 mil. Samma batteri och räckvidd hittas i versionen Range med 299 hästkrafter.
Instegsversionen kallas Utility, har också den 299 hästkrafter men ett mindre batteri på 61 kWh för 22,7 mils räckvidd. Det större batteriet kan snabbladdas med en effekt på 94 kW, hos det mindre får du nöja dig med 70 kW. I båda fallen ska det ta 36 minuter att ladda från 15 till 80 procent.
Priset för pickupen utan moms börjar från 49 995 pund, vilket är omkring 655 000 kronor.