Toyota säger sig ha löst problemen kring solid state-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 jul 2023

Batterier med fast i stället för flytande elektrolyt – så kallad solid state – väntas kunna revolutionera elbilarna med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet. Men ”väntas kunna” är en bra beskrivning. För trots att tillverkare som Nissan och Honda forskar kring solid state och Volkswagen och BMW investerat miljarder i företag som utvecklar tekniken har ingen ännu lyckats massproducera solid state-batterier.

Men de närmsta åren ser det ut att ändras. Nissan planerar med storskalig produktion av solid state-batterier i en egen fabrik från 2028. Toyota, som är det företag som sitter på flest patent kring solid state, vill lansera elbilar med solid state-batterier redan ett år tidigare.

Prototyp av solid state-batteri från Toyota.

Ännu mer intressant blir det när Totyota nu meddelar att de lyckats förenkla produktionen av material som behövs vid tillverkning av solid state-batterier. Genom det uppger Toyota att de också kan sänka storlek, vikt och kostnad jämfört med batterierna i dagens elbilar. Exakt vilka förenklingar det handlar om i vad som beskrivs som ett ”genombrott” nämns inte i detalj.

Med sin mångåriga och framgångsrika satsning på hybrider ända sedan lanseringen av första generationens Prius 1998 har Toyota en hel del erfarenhet kring batterier i bilar. Ändå har världens största biltillverkare halkat efter i omställningen till eldrift. Först förra året lanserade Toyota sin första helt eldrivna modell, elsuven bZ4X. Även efter det har Toyota varit tydliga med att de även kommande år främst kommer satsa på hybridmodeller, vid sidan av batteridrivna elbilar och modeller med bränsleceller.

Koncept på kommande elbilar från Toyota och Lexus.

Men efter ett byte på chefsposten har Toyota lagt i en högre växel när det kommer till batteridrivna bilar. Målet med 30 elbilar till 2035 från Toyota och Lexus står kvar och tio av dem ska ha lanserats till 2026. Tidigare i år berättade Toyota att de från 2026 även ska lansera en ny generation elbilar om använder en annan plattform än E-TNGA som bZ4X byggs på. Med det ska Toyota både förenkla och sänka kostnaderna vid själva tillverkningen och kunna erbjuda elbilar med en räckvidd på upp till 120 mil.

Räckviddslöftet återupprepades nu av Keiji Kaita som leder arbetet med forskning och utveckling kring koldioxidneutralitet hos Toyota. Dessutom meddelade att det ska gå att ladda batteriet på endast 10 minuter. Vilken effekt det handlar om för att kunna göra det nämns inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!