Fler detaljer kring Renault 5 – lyckas de hålla nere priset?
Carl Undéhn
12 sep 2023
Nästa år återuppstår Renault 5 i en eldriven version. Modellen ska ersätta långköraren Zoe, som slutar att tillverkas under den kommande våren. Det har också antytts att Renault 5 kommer få ett lägre pris än dagens Zoe genom ett noggrann kostnadskalkyl vid tillverkningen. Bland annat ska den nya elbilen använda upp till 70 procent av samma komponenter som den aktuella versionen av Clio.
De exakta detaljerna har ändå lyst med sin frånvaro. Franska tidnigen L´Argus kommer nu med en del uppgifter kring Renaults folkelbil. Bland annat att den kommer erbjudas med två batteristorlekar med en kapacitet på 42 eller 52 kWh. Räckvidden ska vara på upp till 42 mil, vilket stämmer överens med de 40 mil som Renault har antytt.
Till skillnad från flera andra tillverkare – nu senast även Volvo med nya EX30 – ser Renault inte ut att erbjuda ”femman” med LFP-batterier. Tack vare ett lägre pris än batterier med NMC-celler är de något som ser ut att komma allt mer för att hålla nere priset hos framförallt hos mindre modeller.
Batteripaketen ska vara lättare än hos dagens eldrivna modeller från Renault. Det uppnås genom att de är konstruerade med fyra, större moduler i stället för de tolv moduler som används idag.
Lättare är även den nya elmotorn ePT-100kW, som väger 20 kilo mindre än motorn hos Zoe. Genom att paketera växelriktare, komponenter för laddning och styrsystem för elektroniken i ett paket minskas hela drivlinan. Trots namnet ePT-100kW kommer Renault erbjuda bilen med två motoriseringar, 88 kW (125 hästkrafter) eller 110 kW (150 hästkrafter).
Sedan tidigare är det klart att Renault 5 kommer med Plug & Charge och tvåvägsladdning för att kunna dela med sig av ström. Nu uppger den franska tidningen att tvåvägsladdning endast kommer finnas hos toppversionen av Renault 5.
Ett instegspris från 25.000 Euro, eller strax under 300.000 kronor, är fortfarande målet för Renault. Ett orosmoln på himlen finns det däremot. Tillsammans med Envision AESC bygger Renault en egen batterifabrik i Frankrike som ska stå klar 2025. Till dess importeras batterierna till Renault 5 från Envision AESC i Kina.
Enligt källor till L´Argus pågår nu förhandlingar om priset på batterierna, något som kan bli högre än planerat. För att hålla nere priset kan instegsversionen därför bli en budgetversion som erbjuds med mindre utrustning än vad som ursprungligen var planerat.
Om det stämmer borde vi få veta senast under våren nästa år då nya Renault 5 väntas premiärvisas.