Megagjutning och självkörning för effektiv tillverkning hos Toyota

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 sep 2023

2026 lanserar Toyota en ny generation elbilar och med det ska satsningen på eldrift nå helt andra nivåer. Med utveckling av ny batteriteknik – inklusive solid state-batterier – ska Toyota vill Toyota få fördelar mot konkurrenterna. Det har bland annat talats om elbilar med en räckvidd på över 100 mil.

Men även när det kommer till hur bilarna skruvas ihop vill Toyota ligga i framkant. Ledordet är effektivitet och nu visar Toyota mer hur det ska uppnås. Bland annat genom så kallad megagjutning, en teknik som Tesla redan använder där stora delar kan tillverkas i ett stycke.

Det är något som även Volvo sagt att de ska införa och Toyota demonstrerar nu en prototyp av hur en tredelad modulvariant av megagjutning ska användas i deras fabriker.

Modulbaserad megagjutning ska göra att Toyota kan använda tekniken för olika typer av modeller.

Med det ska antalet delar och processer vid tillverkningen minska samtidigt som konceptet med moduler gör det möjligt att använda tekniken vid olika typer av fordon.

Det ska också gå att byta ut gjutformen på 20 minuter, något som enligt Toyota normalt tar upp till 24 timmar. Tillsammans ska det öka produktiviteten med 20 procent i fabrikerna jämfört med idag.

Självkörande robotar kör runt bilar på fabriksområdet.

På flera håll införs självkörande teknik för att effektivisera arbetet i fabrikerna. Med hjälp av sensorer på golvet och i bilar lotsas halvfärdiga bilar mellan olika produktionslinor som då kan bli mer flexibla.

Färdiga bilar kan sedan köras av en självkörande transportrobot för att parkeras på en 40.000 kvadratmeter stor parkering utanför fabriken. Något som sparar pengar då det annars måste göras av förare.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!