Renault vill ”demokratisera elbilar” med Ampere
Carl Undéhn
9 nov 2023
Ford har redan delat upp sina aktiviteter i en division för elbilar och en för fossilbilar. Renault har varit inne på samma spår och nu är det klart. Den nya enheten Ampere ska ansvara för utveckling av elbilar och mjukvara. Syftet med Ampere är enligt Renault att ”demokratisera elbilar i Europa” med bilar som alla har råd med.
Som en avknoppning från Renault har Ampere redan från början en hel del infrastruktur att använda sig. Totalt 11 av Renaults anläggningar tillfaller nu den nya enheten, inklusive fyra bilfabriker som bland annat innefattar det nya klustret ElectriCity där flera fabriker i norra Frankrike ska samarbeta vid tillverkning av elbilar. Dessutom får vi nu också se logotypen för Ampere, som tydligt tar avstamp i den hos Renault.
Utöver det har Ampere redan från dag ett 11.000 anställda. Av dem uppges 35 procent vara ingenjörer. En av deras främsta uppgifter den närmsta tiden handlar om att utveckla tekniker som kan sänka kostnaden för elbilar. När vi i september talade med Fabrice Cambolive, märkeschef för Renault, sa han att de siktar på att sänka priset på elbilar med 40 procent.
Chefen för hela Renault, Luca de Meo, har varit tydlig med att de vill ta Ampere till börsen. Planen är att det ska ske i början av nästa år. Men fram till dess – och eventuellt ännu längre – förblir Ampere direkt ägt av Renault.
Förutom det får vi nu också se logotypen för Ampere, som tydligt tar avstamp i den hos Renault.