Range Rover Electric hårdtestas i Sverige
Carl Undéhn
30 apr 2024
Mercedes har just visat sin eldrivna G-klass som med en elmotor vid varje hjul ska slå de fossildrivna föregångarna på fingrarna vad gäller off road-egenskaper. Konkurrenten Land Rover vill inte vara sämre och släpper nu bilder från vintertester i Sverige på deras kommande Range Rover Electric.
Vid polcirkeln ska batteriets kapacitet och den elektriska drivenheten ha testats vid temperaturer på ned mot 40 minusgrader. Andra prototyper av Range Rover Electric ska ha skickats till Mellanöstern för tester i ökenhetta på upp till 50 grader.
Med testerna i extrema miljöer vill Land Rover säkra ”klassledande terrängegenskaper på alla underlag och i alla väder”. För det använder Range Rover Electric det nyutvecklade Traction Control System och även här antyds det att vi som hos Mercedes kan få se en elmotor i varje hjul. För enligt pressmaterialet ska vridmomentet kunna fördelas till varje enskilt hjul där det sitter en styrenhet med en svarstid på en millisekund.
Range Rover Electric lovas bli den mest ”raffinerade” modellen någonsin från tillverkaren. Dessutom deras tystaste modell hittills, vilket kanske inte är så oväntat med tanke på drivlinan. Sedan tidigare är det klart att Range Rover Electric får ett 800-voltssystem för snabb laddning. Batteristorlek och räckvidd har ännu inte meddelats, men troligtvis får Range Rover Electric ett stort batteripaket på minst 100 kWh.