Så gör Renault batterierna 20 procent billigare
Carl Undéhn
2 jul 2024
Redan när nya Renault 5 visades som prototyp stod det klart att den franska tillverkarens plan var att lansera en prisvärd elbil med ett pris från 25.000 euro. När vi i början av året kollade in Renault inför premiären förvånade därför batterivalet. Två storlekar som båda använder NMC-kemi, inte den billigare och allt vanligare LFP-kemin.
Men nu meddelar Ampere, Renaults nya avdelning för elbilar och digitala tjänster, att de lanserar en satsning på just LFP-batterier. Då som ett komplement till de dyrare NMC-batterierna och samtidigt sker en satsning tillsammans med LG EnergySolutions på så kallad “cell to pack”-teknik, där battericellerna packas direkt i batteripaketet utan enskilda moduler. Med det går det att packa in fler celler i batteripaketet för ökad energidensitet.
Tillsammans ska det från 2026 bidra till att sänka batterikostnaderna med upp till 20 procent, meddelar Ampere. Förutom koreanska LG Energy Solutions ska Ampere även samarbeta med kinesiska CATL, som ska leverera celler till LFP-batterierna. Då från sin kommande fabrik i Ungern och arbetet med LG Energy Solutions sker med deras avdelning i Polen. Två viktiga detaljer för Renault, som varit noga med att lyfta fram att de bygger elbilar “Made in Europe”.