Annons:

Så vill BYD ta kunder från de tyska tillverkarna

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 jul 2024

De modeller som kinesiska BYD hittills har lanserat i Europa har pris- och prestandamässigt befunnit sig i mellanklass. Inom BYD finns däremot fler märken som har siktet inställt på att locka kunder som annars köper så kallade premiumbilar från BMW, Audi och Mercedes.

Som Denza, vilket faktiskt grundades som ett samarbete mellan BYD och just Mercedes. Den tyska tillverkaren har minskat sitt ägande i Denza till endast 10 procent. Märket är nu på väg att lanseras i Europa, bekräftar Denzas produktchef Yi Sun till brittiska Autocar. Någon större överraskning är det inte, för redan i våras visades shooting brake-modellen Denza Z9 GT upp i tyska Stuttgart – vilket också råkar vara både Mercedes och Porsches hemstad.

I Kina finns den lyxig minibussen Denza D9, som kan bli aktuell för lansering här.

Och i alla fall på pappret ser Denza Z9 GT ut att vara en direkt utmanare till just Porsche Taycan.
Toppversionen kommer med en elmotor på framaxeln och två bakaxeln som tillsammans ger en gemensam effekt på 710 kW, eller 965 hästkrafter, och klarar 0-100 km/h på 2,9 sekunder.

Denza Z9 GT uppges bli lanseringsmodellen här, men när säljstarten är planerad och vilka marknader det handlar om har inte meddelats ännu. Inte heller om fler modeller är på gång. I Kina säljer Denza också minibussen D9, som visats upp på mässor i Europa tidigare, samt två elsuvar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: