VW-chefen: ”Eldrift överlägsen förbränningsmotorn”

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 aug 2024

I EU:s beslut att endast sälja utsläppsfria nya bilar från 2035 tillkom i slutskedet även att möjligheten att använda syntetiska bränslen för förbränningsmotorer ska utredas. Något som tillkom efter påtryckningar från Tysklands transportminister, men bland landets biltillverkare är det främst Porsche som visat intresse för så kallade e-fuels.

Tillverkaren driver en anläggning för framställning av e-fuels i liten skala i Chile. Men även hos Porsche ser frågan ut att ha ganska låg prioritet.

– Redan den tillgängliga mängden syntetiska bränslen utesluter att det kan användas i ett stort antal fordon, säger chefen för både Porsche och Volkswagenkoncernen Oliver Blume i en intervju med tyska Welt am Sonntag.

E-fuels är enligt honom en nischprodukt och att det är eldrift som gäller för framtiden är han tydlig med.
– Tekniken är vida överlägsen förbränningsmotorn, säger han i intervjun.

För att bilindustrin ska lyckas med omställningen trycker han på vikten av tydliga regler att förhålla sig till och att de ska gynna eldrift. Orsaken är inte helt oväntat den långsiktiga planering som sker inom bilindustrin där det satsas stora summor för projekt som ger resultat först många år senare.

Just planeringen är något han indirekt kritiserar den egna koncernen för. Nästa år skärps utsläppsreglerna för bilar inom EU och Volkswagenkoncernen måste enligt Oliver Blume då kämpa för att öka försäljningen av elbilar för att inte tvingas betala böter. Året efter ser bättre ut med lanseringen av mindre och billigare modeller som Volkswagen ID.2all, Cupra Raval och Skoda Epiq som alla uppges få ett pris från 25.000 euro, knappt 290.000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!