Panasonic snart i gång med tillverkning av Teslas 4680-cell

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 sep 2024

Efter viss försening meddelar japanska Panasonic Energy nu att de har avslutat alla testfaser för volymtillverkning av runda 4680-celler. Efter en sista utvärdering av processen ska tillverkningen kunna dra i gång i stor skala. Namnet kommer från dess diameter och höjd mätt i millimeter och visar på att det handlar om celler som är större och innehåller mer energi än föregångarna 2170 och 1860.

4680-cellerna presenterades under Teslas event Battery Day redan år 2020. Men tillverkningsstarten av dem både hos Tesla själv och partnern Panasonic har dragit ut på tiden. Bristen på 4680-celler har varit en utmaning för lanseringen av både Teslas lastbil Semi och pickupen Cybertruck, som använder de nya cellerna från Teslas egen produktion.

Med tillverkning även hos Panasonic i Japan ökar tillgången. Vilken mängd det handlar om nämns inte, endast att omkring 400 personer arbetar med tillverkningen av 4680-celler. Processerna där ska sedan även kopieras över till Panasonics fabriker på andra håll för att skapa upp tillverkningen.

Vid presentationen av 4680-cellen lovade Tesla förutom mer energiinnehåll – och genom det elbilar med längre räckvidd – också billigare och enklare tillverkning genom så kallad “dra coating technology”. Som namnet antyder handlar det om en torr process där anod och katod beläggs utan lösningsmedel. Något som tar bort det kostsamma och platskrävande steget att torka batteriets katod och anod.

Men processen har visat sig vara svår att bemästra i stor skala. Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters i slutet av förra året behärskade Tesla det än så länge endast för anoden. Även koreanska LG Energy Solutions tillverkar runda 4680-celler. I somras meddelade företaget att de nu lyckats lösa problemen med torr beläggning av anod och katod.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: