Polestar 4: Knappbyte och mjukvarubugg

Joakim Dyredand

Joakim Dyredand

23 okt 2024

Polestar 4 har börjat levereras till de första kunderna. Och lanseringen har inte varit problemfri. När vi nyligen testat bilen har vi noterat att knapparna på ratten, eller snarare touchytorna, har kraftigt bristfällig funktion. Samma sak gäller för övrigt rattreglagen på närbesläktade Zeekr 001.

Nu är det klart att Polestar går ut med en serviceåtgärd för byte av ratten touchknappar. ”Vi har efter kvalitetskontroll identifierat att touchknapparna på ratten inte alltid fungerar som de ska.”, står det i utskicket till ägarna.
Man ombedes också boka tid hos närmaste serviceställe för att få det kostnadsfria bytet utfört.

Det ska bli intressant att se hur de nya knapparna, eller ytorna är utformade och fungerar. Huruvida det även blir aktuellt med en återkallelse för Zeekr 001 är inte klart.

Vi har också varit kritiska till bilens annorlunda lösning för klimatisering av högvoltsbatteri inför en laddning. Det går nämligen inte, varken via navigation eller manuellt med menyval. Klimatisering kan endast ske i samband med schemalagd förvärmning av kupén, inför avfärd.
Det är givetvis en rejäl miss. Och nu visar det sig dessutom att inte heller här fungerar detta.

”För närvarande använder Polestar 4 inte en förkonditioneringsfunktion för batteriet inför DC-laddning. Detta beror på en oväntad bugg relaterad till funktionen och vi förväntar oss att släppa en uppdatering till detta i en framtida mjukvaruuppdatering.”, skriver Polestar i ett utskick.
Det försenade Polestar 4 kunde helt klart ha fått en bättre start på leveranspremiären.

FOTO: James Holm

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: