Bring använder Fuso eCanter för eldrivna leveranser i stan
Carl Undéhn
18 dec 2024
Tidigare i år meddelade Mercedes att de börjar sälja den mindre eldrivna lastbilen Mitsubishi Fuso eCanter på den svenska marknaden. Med det finns ett mindre alternativ av lastbilar för transportbolag med modellen som går att få i olika utföranden på upp till 8,5 ton. Till exempel versionen på 7,49 ton, som precis lyckas klämma sig in för de nya reglerna för lastbilar på upp till 7,5 ton som drivs av ”alternativa bränslen” och sedan i somras inte innefattas av kraven på kör- och vilotid samt färdskrivare.
Då så länge de inte körs mer än 10 mil från sin stationeringsplats. Vilket sällan är fallet, med en lastbil i storleksklassen som Fuso eCanter. Den används oftast för leveranser inom och kring städer – till exempel för logistikbolaget Bring. De börjar nu köra ut leveranser med fem exemplar av Fuso eCanter, men det nämns inte i vilken eller vilka städer som det sker. Tidigare har Falkenlev Logistik beställt sex exemplar av Fuso eCanter för paketleveransern åt DHL i Malmö.
– FUSO eCanter på 7,5-8,5 ton är mycket intressant för oss. Den fyller ett glapp mellan eldrivna B-kortsbilar och fullstora lastbilar i stadstrafik. Det gör att vi kan utöka vår eldrivna flotta för större gods i stadsmiljöer med en vettig nivå på investeringar, säger Catherine Löfqvist som är hållbarhetschef på Bring.
Bilarna har ett batteripaket på 124 kWh. Med snabbladdning på 104 kW fylls det från 10 till 80 procent på 45 minuter. Batteriet ger lastbolen en räckvidd på upp till 20 mil, vilket enligt Catherine Löfqvist är mer än tillräckligt
– Detta är lastbilar för stadstrafik där vi har planerade slingor varje dag – i synnerhet i de kommande miljözonerna. En lastbil i citytrafik spenderar ju mer tid med att lasta och lossa än att köra och då drar den ju ingen energi alls. De kommer alltid hem med gott om batteri kvar, säger hon.