/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F09%2FAVATR-IAA-5-sep-2023-01-Edit.jpg)
Tillverkaren som vill bli först med solid state-batteri
Carl Undéhn
14 mar 2025
Vi har fått många tecken på att solid state-batterier till slut ser ut att bli verklighet de senaste månaderna. Bland annat var Mercedes ute och testade en EQS utrustad med ett solid state-batteri som gav den 100 mils räckvidd nyligen.
Från Kina meddelar nu tillverkaren Changan att även de ska genomföra tester med solid state-batterier ute på vägar innan årets slut. Extra intressant är uppgiften att målet är att batteriet som då testas ska sättas i serieproduktion 2027. Med det har Changan en mer ambitiös tidsplan än till exempel Toyota, Nissan och Honda som alla siktar på en småskalig lansering av solid state-batterier från 2028.
Changan är nog ett okänt namn för många läsare och tillverkaren – som är den fjärde största i Kina – har ingen verksamhet i Sverige och Europa. Ännu i alla fall, för Changan äger också märket Avatr och när vi kollade in deras modell Avatr 12 (bilen ovan) under bilmässan IAA i München 2023 uppgavs Sverige vara en prioriterad marknad.
Batteriet som Changan ska testa kallas Jinzhongzhao och uppges ha en energidensitet på 400 Wh/kg. Det ska göra det möjligt att lansera elbilar med en räckvidd på 150 mil. Så kallade solid state-batterier har en fast elektrolyt och kan komma upp i en högre energidensitet och laddas snabbare än dagens batterier med flytande elektrolyt. En rad tillverkare och utvecklare arbetar på att lyckas med masstillverkning av solid state-batterier.