/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FTruckCharge01.jpg)
Tar saken i egna händer – bygger rekordstort laddnätverk
Carl Undéhn
27 mar 2025
Trots att de konkurrerar med varandra är de olika lastbilstillverkarna överens om en sak. Avgörande för att kunna köra fler och längre transporter med eldrivna lastbilar är ett väl utbyggt laddnätverk. Scanias vd Christian Levin har tidigare sagt att det behövs mellan 30 000 och 40 000 laddstolpar för lastbilar i Europa.
Daimler Truck tar nu själva tag i laddfrågan och lanserear det egna laddnätverket TruckCharge. År 2030 ska det omfatta 3.000. snabbladdare runt om i Europa och blir därmed det största nätverket för laddning av tung trafik på kontinenten. Nätverket beskrivs däremot som ” halvoffentligt” vilket betyder att snabbladdarna kommer vara öppna för andra lastbilar än de från Daimler, men att de har förtur.
De första stationerna ska öppna i slutet av i år, men det nämns inte i vilka länder de kommer att hamna.
– Med våra mer än 1 000 återförsäljare bara i Europa har vi utmärkta förutsättningar att snabbt bygga upp vårt eget nätverk. Samtidigt kommer vi att lägga till laddningsstationer hos våra kunder. Å ena sidan är tanken att skapa incitament för våra kunder att bygga sin egen laddinfrastruktur, eftersom den kan utnyttjas och finansieras på ett bättre sätt. Å andra sidan vill vi erbjuda operatörer av eldrivna lastbilar ytterligare attraktiva alternativ för att ladda sina fordon, säger Martin Hink från Mercedes-Benz Trucks.
Konceptet bygger på att TruckCharge agerar mellanhand och planerar arbetet med att bygga laddstationer samt sköter betalningsprocessen. Kunder som installerar snabbladdare kan finansiera det genom att låta andra ladda vid deras stationer.
Sedan tidigare är Daimler Trucks tillsammans med Traton och Volvo Lastvagnar en del av laddnätverket Milence som har stationer för laddning av tung trafik i både Sverige och andra europeiska länder.