/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FFord-Mustang-Manual-gear01.jpg)
Nu också Ford – utvecklar virtuell växellåda för mer körkänsla
Carl Undéhn
28 mar 2025
Elbilar har oftast inga växlar. Och om de har, som till exempel hos Porsche Taycan och kommande Mercedes CLA, handlar det om att öka effektiviteten i drivlinan och är inget du som förare måste styra eller ens bry dig om.
Vissa biltillverkare är ändå övertygade om att just möjligheten att växla bidrar med något till körupplevelsen. Hyundai har gett sin busbil Ioniq 5N möjligheten att simulera olika växlar med paddlar på ratten och Lexus inför samma sak när elsuven RZ nu uppdateras. Och tydligen är även Ford inne på samma linje. För nu har ett patent som de lämnade in redan 2023 nu uppdaterats och dykt upp i olika medier. Ansökan visar också att Ford arbetar på en lösning som använder sig av en klassisk växelspak.
Beroende på spakens läge styrs mängden energi som levereras från batteriet samt motorernas hastighet och varvtal. Vilket i sin tur skapt en simulering av olika växlar. Det ska dessutom gå att ställan in spaken så att den antingen rörs i ett H-mönster med de olika placering av växlarna, eller framåt och bakåt för att växla upp eller ned.
Någon information om Ford har planer på att börja använda den virtuella växelspaken finns ännu inte.