Nu finns nya Toyota bZ4X att beställa – och det kostar den

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 maj 2025

Toyotas första elsuv bZ4X fick en tuff start, med hjul som lossnade och en stor buffert i batteriet som gjorde att verklig räckvidd hamnade långt under WLTP-siffrorna. Något vi bland annat skrivit om när bZ4X var med i finalen till Årets elbil 2022.

Toyota förbättrade räckvidden genom uppdateringar, men tidigare i år presenterades också en ny version av bZ4X. Modellen använder en helt ny version av elbilsplattformen e-TNGA och Toyota beskrev det närmast som lanseringen av en ny modell. Bland annat har bZ4X fått nya batterier samt mer kraftfulla och effektiva elmotorer, när drivlinan använder komponenter med kiselkarbid.

Nu tas det emot beställningar av nya bZ4X och med det får vi också veta att priset börjar på 479.900 kronor – alltså 10.000 kronor mer än vad det började på innan. Priset gäller för utrustningsnivån Active och den framhjulsdruvan versionen med 167 hästkrafter och ett batteri på 57,7 kWh. Toyota anger däremot ingen räckvidd för den versionen utan endast att nya bZ4X har en räckvidd på upp till 57,3 mil. Det gäller då för bZ4X Active Tech, som också den är framhjulsdriven men med 224 hästkrafter och ett större batteri på 73,1 kWh. Priset för bZ4X Active Tech börjar på 529.900 kronor.

Utöver saker som två plattor för trådlös laddning av mobilen, akustikglas, adaptiv farthållare och backkamera som ingår redan i utförande Active hittas här även 360-graderskamera och stöldlarm inkl tilt- och glaskrossensor. Utförandet Active Tech går även att få med fyrhjulsdrift, 343 hästkrafter och samma batteri på 73,1 kWh från 554.900 kronor. Inte heller här nämns räckvidden.

Topputförandet Executive har samma motoralternativ och batteri som Active Tech, men ombordladdaren är här på 22 kW i stället som 11 kW hos övergiva versioner. Med framhjulsdrift är priset från 564.900 kronor och i fyrhjulsdrivet utförande börjar det på 589.900 kronor. Med Executive ingår bland annat ett JBL Premium ljudsystem med 9 högtalare, ventilerade framsäten, värme i baksätet och funktioner som assisterat filbyte samt intelligent parkeringsassistent.

Med framhjulsdrift får nya bZ4X dra släp på upp till 750 kilo, med fyrhjulsdrift upp till 1.500 och dragkrok finns som tillval men det nämns inget pris. Snabbladdning är som innan möjligt med upp till 150 kW, men nytt är att bZ4X nu har fått förvärmning av batteriet som kan aktiveras både manuellt och med navigeringen. Som tidigare har Toyota en förlängd batterigaranti där batteriet lovas ha kvar 70 procent kapacitet efter 10 år eller en miljon körda kilometer.

Annons: