/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FHonda-N-One-e-02.jpg)
Nya bilder – här är Hondas eldrivna kei car N-One e
Carl Undéhn
28 jul 2025
Under bilfestivalen Goodwood Festival of Speed i början av juli visade Honda upp konceptet Super EV Concept, en kamouflerad och sportigare prototyp av modellen N-One e som vi kort därefter fick se en teaserbild på. Och nu släpper Honda fler bilder där vi får se både exteriör och interiör i sin helhet.

Som väntat handlar det om en så kallade kei car, en typ av bilar vanliga på den japanska marknaden som har lägre avgifter för skatt och försäkring. I gengäld får de inte vara längre än 3,4 meter och en motoreffekt på max 47 kW (64 hästkrafter). Honda avslöjar inte måtten eller motorns effekt, men då bilen är en kei car och dessutom bygger vidare på den tidigare bensindrivna modellen N-One får vi räkna med att måtten är samma som hos sin föregångare, alltså 3,4 meter. Inte heller batteristorlek eller räckvidd avslöjas. Däremot att bilen kommer med Vehicle to Load (V2L) som gör det möjligt att driva prylar som en laptop med bilens högvoltsbatteri.

Utsidan bjuder på en boxad design som utnyttjar de små måtten till max. På teaserbilden vi fick se nyligen fanns det vad som ser ut som två laddluckor i fronten. En möjlig förklaring är att Honda N-One e kan ladda både med den i Japan vanliga Chademo och den här i Europa vanliga CCS-kontakten. Bilen väntas nämligen komma till Europa och inför det visas upp under bilmässan IAA i München i början av september.

Insidan är avskalad och bortsett från en skärm med instrumentalister bakom ratten är det fysiska knappar som gäller på instrumentbrädan, som saknar infotainmentskärm. Eventuellt erbjuds någon lösning för att använda den egna mobilen som skärm för navigering, musik och annat. På bilder syns också hur baksätet kan fällas till ett helt platt lastgolv, alternativt möjligheten att fälla upp sittdynorna i baksätet för att få plats med större bagage.
Svenska priser eller om en lanseringen här blir av har ännu inte meddelats. en anledning till att kei cars inte exporterats till Europa är att de lilla formatet har svårt att klara säkerhetskrav här. Om Honda N-One e verkligen lanseras på den europeiska marknaden får det vara något som de har löst.