/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-C10-2024-01.jpg)
Leapmotor växer snabbt – men ingen lansering här i sikte
Carl Undéhn
7 aug 2025
Stellantis nöjde sig inte med de 14 märken som redan ingick i jättekoncernen. Hösten 2023 gick de in med 1,5 miljarder euro i den kinesiska tillverkaren Leapmotor och fick med det rätten att sälja märkets elbilar och laddhybrider utanför Kina. Vilket de nu också gör på 16 europeiska marknader, men ännu finns det ingen information om när Leapmotor även kommer till Sverige.
Men där Leapmotor säljs går det framåt. Stellantis meddelar nu att märket passerade en milstolpe när de i juli för första gången levererade över 50.000 bilar på en månad. 51.129 stycken, för att vara exakt. Hur fördelningen ser ut på de olika marknaderna där Leapmotor sägs meddelas inte. Däremot påstår Stellantis att Leapmotor i juli intog förstaplatsen bland start up-tillverkare inom elbilsbranschen.
För tillfället säljer Leapmotor de båda modellerna T03 och C10 i europa. T03 kostar från 18,900 euro (210.000 krono) och är en småbil med en längd på 3,6 meter. Bilen har en elmotor med 108 hästkrafter och ett LFP-batteri på 41,3 kWh som ger en WLTP-räckvidd på 26,5 mil. Batteriet går att “snabbladda” med 45 kW och från 30 till 80 procent tar då 36 minuter.
Leapmotor C10 är en mellanklassuv som är 4,73 meter lång och kostar från 37.600 euro (420.000 kronor). Elmotorn på bakaxeln har en effekt på 170 kW (231 hästkrafter) och LFP-batteriet med en kapacitet på 69,9 kWh ger en WLTP-räckvidd på 42 mil. Senare i höst tillkommer den något mindre elsuven B10 som är 4,5 meter lång, har en räckvidd på 43 mil och kostar från 29.900 euro (335.000 kronor).