800V och ny processor – Volvo EX90 uppdateras

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 sep 2025

Volvo EX90 (läs vårt test här) visades upp i november 2022. Men det skulle dröja fram till mitten av 2024 innan de första exemplaren började levereras till kund. Under den tiden hann det hända en del i elbilsvärlden, och på grund av problem med mjukvaran hos EX90 började modellen levereras utan en del av de […]

Volvo EX90 (läs vårt test här) visades upp i november 2022. Men det skulle dröja fram till mitten av 2024 innan de första exemplaren började levereras till kund. Under den tiden hann det hända en del i elbilsvärlden, och på grund av problem med mjukvaran hos EX90 började modellen levereras utan en del av de utlovade funktionerna.

EX90 ska därför uppdateras med bland annat ny och snabbare processor hämtad från EX90. Nu börjar Volvo Cars ta emot beställningar av EX90 årsmodell 2026 och med det meddelas också att modellen uppdateras med 800-voltsteknik för snabbare laddning. Från att tidigare ha kunnat ladda med 250 kW kommer EX90 årsmodell 2026 klara en laddeffekt på 350 kW. Med det ska det gå att klämma in energi för 25 mils räckvidd på 10 minuter.

Volvo Cars framhäver också att 800-voltstekniken bidrar till mer kraft, mer energieffektivitet och lägre vikt. Det sistnämnda förmodligen då den högre spänningen gör det möjligt att använda tunnare kablar.

– EX90 har nu vårt mest avancerade elsystem som ger snabbare laddning och högre effektivitet, så att du kan känna dig tryggare och ha mer kontroll, säger Anders Bell som är utvecklingschef hos Volvo Cars.

Sedan tidigare är det känt att EX90 uppdateras med en dubbel uppsättning av processorn NVIDIA DRIVE AGX Orin, bilens så kallade kärndator, och samma som används hos EX90. Även befintliga modeller av EX90 ska få uppdateringen utan extra kostnad, som nu blir standard hos EX90 av modellår 2026.

Med det får EX90 nya säkerhetsfunktioner som uppkopplade säkerhetsvarningar för halt vägunderlag och om en olycka skett längre fram på vägen samt funktionen e-call. Med det ringer bilen själv upp en larmcentral kopplad till Volvo Cars vid en olycka. Dessutom kan bilen nu genomföra ett säkert stopp vid vägkanten om föraren somnar eller inte kan styra bilen med funktionen Emergency Stop Assist (ESA).

Med den nya kärndatorn, som har en datorkraft beräknad till 500 TOPS (Trillion Operations Per Second), kommer även förbättrad automatisk nödstyrning i mörker och Park Pilot-assist för fickparkering.

– Den extra datorkraften gör det möjligt för oss att utnyttja kraften i AI, data och mjukvara för att ytterligare förbättra säkerheten och den övergripande prestandan hos EX90, säger Anders Bell i ett pressmeddelande.

Priset för Volvo EX90 börjar på 997.000 kronor i utförande Plus med Twin Motor för fyrhjulsdrift och en räckvidd på 62,1 mil.