Annons:

Daimler bygger snabbladdare för resebussar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 okt 2025

Laddinfrastrukturen fortsätter att byggas ut av olika operatörer, inte sällan med allt högre effekt ur laddstolparna. Men i bland är det enklast att ta saken i egna händer. Det verkar Daimler ha tänkt, för nu inleder tillverkarens division för bussar en satsning på att bygga snabbladdare runt om i Europa för eldrivna resebussar. – Bussens framtid […]

Laddinfrastrukturen fortsätter att byggas ut av olika operatörer, inte sällan med allt högre effekt ur laddstolparna. Men i bland är det enklast att ta saken i egna händer. Det verkar Daimler ha tänkt, för nu inleder tillverkarens division för bussar en satsning på att bygga snabbladdare runt om i Europa för eldrivna resebussar.

– Bussens framtid är elektrisk. Det tar dock för lång tid att bygga upp den nödvändiga offentliga laddningsinfrastrukturen. Vi vill ge en viktig impuls med våra laddningsstationer, säger Till Oberwörder som är chef för Daimler Buses.

Satstningen ska vara ett komplement till laddinfrastrukturen utmed vägarna. Därför kommer Daimler fokusera på resmål dit resebussar ofta åker, till exempel nöjesparker eller strategiska platser inne i städer. Platsen för den första stationen är redan klar och hamnar i tyska Köln där det nästa år ska finnas fyra snabbladdare med en effekt på 400 kW för turistbussar på plats.

Arbetet med att bygga laddstationerna sköts av ett dotterbolag med namnet Daimler Buses Solutions som även kommer ansvara för driften av dem. Något mål för hur många stationer som planeras och var resten av dem hamnar har inte meddelats.

Under mässan Busworld 2025 nu i oktober i Bryssel kommer Daimler visa upp sin nya eldrivna långfärdsbuss Mercedes-Benz eIntouro. Precis som lastbilen Mercedes eActros använder också bussen eIntouro litiumjärnfosfatbatterier (LFP) och får en få en räckvidd på upp till 50 mil.