/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMercedes-ELF02.jpg)
Mercedes testar teknik med rullande ”ladd-labb”
Carl Undéhn
20 okt 2025
De tre bokstäverna ”ELF” på en bil förknippar de flesta nog med Renault och deras långvariga sammanbet med tillverkaren av motorolja med samma namn. Något som länge skrivits ut baktill på bilar från Renault. Men hos Mercedes står de tre bokstäverna nu för ”Experimental Lade Fahrzeug”, alltså ett testfordon för laddning av elbilar. Mercedes-Benz ELF […]
De tre bokstäverna ”ELF” på en bil förknippar de flesta nog med Renault och deras långvariga sammanbet med tillverkaren av motorolja med samma namn. Något som länge skrivits ut baktill på bilar från Renault.
Men hos Mercedes står de tre bokstäverna nu för ”Experimental Lade Fahrzeug”, alltså ett testfordon för laddning av elbilar. Mercedes-Benz ELF utgörs av en modifierad version av den eldrivna minibussen EQV (läs vår provkörning här) och beskrivs som ett rullande ”ladd-labb”. Mercedes har klämt en rad olika teknologier för laddning och att kunna använda bilens högvoltsbatteri som energilager.

Intressant är att ELF har ett dubbelt snabbladdningssystem med både vanlig CCS, som ska klara en laddeffekt på upp till 900 kW, samt MCS för så kallad megawattladdning och är något vi hittills främst sett hos lastbilar. Enligt Mercedes ska det gå att klämma in 100 kWh på tio minuter och ELF ska använda komponenter som är nära serieversion som vi ska få se i kommande bilar. Man har även tagit hjälp av kolegorna hos AMG, som tidigare i år visade att deras koncept AMG GT XX kan ladda med över 1.000 kW. Utöver det har ELF också möjligt att ladda trådlöst med induktiv laddning och 11 kW. Det är en teknik som Porsche erbjuder hos nya Cayenne Electric och som vi har varit och kollat in som ni kan läsa om här.

För de som ändå vill ladda med kabel men slippa handskas med den testas med ELF även en robotarm som tar hand om saken med att koppla in bilen till laddning. Tanken här är dock att det är något som kommer behövas när bilar blivit självkörande och behöver laddas utan att någon förare kan ta hand om saken.
ELF klarar också dubbelriktad ladding och då både lokalt till huset med Vehicle to Load (V2L) samt tillbaka till elnätet genom Vehicle to Grid (V2G). Det är också något som de båda nya elbilarna CLA (läs vår provkörning här) och GLC är förberedda för. Vid lansering kommer det inte erbjudas på den svenska marknaden, först ut blir Tyskland, Frankrike och Storbritannien.