Annons:

Porsche: minskad vinst efter minskat fokus på eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 okt 2025

Porsche har skrotat den tidigare planen att 80 helt eldrivna modeller ska stå för 80 procent av försäljningen år 2030. Vid sidan av lanseringen av nya elbilar, där nästa på tur är en eldriven Cayenne (som vi kollat in och åkt med i, läs mer här), här Porsche beslutat att även fortsätta satsa på nya […]

Porsche har skrotat den tidigare planen att 80 helt eldrivna modeller ska stå för 80 procent av försäljningen år 2030. Vid sidan av lanseringen av nya elbilar, där nästa på tur är en eldriven Cayenne (som vi kollat in och åkt med i, läs mer här), här Porsche beslutat att även fortsätta satsa på nya modeller med förbränningsmotor. 

Något som visat sig bli en dyr historia och beräknas innebära att strax över 3 miljarder euro i ökade kostnader. Porsche meddelar nu att vinsten i år fram till slutet av det tredje kvartalet har rasat med 99,5 procent och uppgick till 114 miljoner euro. 

Under årets tredje kvartal gjorde Porsche också en förlust på 966 miljoner euro. Under samma tidsperiod för ett år sedan gjorde tillverkaren en vinst på 974 miljoner euro. 

Finanschefen Jochen Breckner ser ändå positivt på framtiden och uppger att Porsche kommit förbi den tuffaste tiden ekonomiskt vad gäller strategibytet och att det under nästa år kommer se ljusare ut. 

-Vi accepterar medvetet tillfälligt svagare finansiella nyckeltal för att stärka Porsches motståndskraft och lönsamhet på lång sikt, säger Jochen Breckner i ett uttalande. 

Med 215.500 levererade bilar fram till sista september har leveranserna av Porsche minskat med sex procent, jämfört med året innan. Amerikansk tullar spelar in, men framförallt är det utvecklingen på den kinesiska marknaden som slagit hårt mot Porsche. I Kina hade försäljningen från till sista september minskat med 26 procent. 

Ansvaret för det dyra beslutet att lägga om strategin läggs på chefen Oliver Blume. Häromveckan stod det klart att han från nästa år ersätts av Michael Leisters, som tidigare varit hos Porsche och senast var chef hos McLaren, fram tills att han lämnade företaget i våras. När Michael Leisters tar över jobbet som chef hos Porsche avslutas också Oliver Blumes dubbelroll som chef för både Porsche och hela Volkswagenkoncernen, som han haft sedan 2022 och behåller även från nästa år.