Annons:

Mercedes avslöjar fler detaljer kring ny generation transportbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 okt 2025

Lyxiga minibussar har blivit allt hetare på marknaden. Inte minst i Kina, där Volvo bland annat har lanserat EM90 som är tillverkarens första minibuss. Även Mercedes satsar på rymlig lyx och ett exempel på det är konceptet Vision V, en bil som inte kallas minibuss utan en del av vad som Mercedes kallar ”Grand Linousines” […]

Lyxiga minibussar har blivit allt hetare på marknaden. Inte minst i Kina, där Volvo bland annat har lanserat EM90 som är tillverkarens första minibuss. Även Mercedes satsar på rymlig lyx och ett exempel på det är konceptet Vision V, en bil som inte kallas minibuss utan en del av vad som Mercedes kallar ”Grand Linousines” och som vi har kollat in

Nu får vi veta fler tekniska detaljer kring den eldrivna minibussen – förlåt, Grand Limousinen – VLS och VLE som ska lanseras nästa år och blir en del av en familj med nya transportbilar och minibussar som ska ersätta dagens EQV och Sprinter. 

Mercedes VLE ska trots sin storlek ha ett lågt luftmotstånd.

De använder den nya plattformen VAN.EA som bland annat kommer med 800-voltsteknik för snabb laddning. Vad det innebär i praktiken visade Mercedes i somras när de körde en prototyp av VLE från Stuttgart till Rom. En resa på 109 mil som gjordes med två korta laddstopp på 15 minuter vardera. 

800-voltsteknik ska även komma till den nya generationen av transportbilen Sprinter, som kommer erbjudas i en rad olika utföranden och längder. De kommer också komma med styrning på bakhjulen, för att göra både transportbilarna och minibussarna smidigare i stan. 

Och långa kan de nya transportbilarna och bussarna bli. Under ett event har Mercedes presenterat en stenskulptur som ska ge en inblick av designen. De exakta måtten på nya Sprinter nämndes inte, men själva stenblocket som omgav skulpturen mötte 6,50 meter. 

Som hos Mercedes senaste modell GLC har också transportbilen en design med en tydligt markerad front. Från konceptet Vision V ska det behållas möjligheten att få bilarna med plats för upp 8 personer, men också med färre platser och mer plats för lyx eller möjlighet att arbeta för den som vill det. 

Mercedes bekräftar också att de nya transportbilarna får tillverkarens senaste och egenutvecklade mjukvara, MB.OS. Alltså samma som hos till exempel nya CLA, vilket under vår provkörning av den visade på en bättre digital upplevelse än tidigare. 

Transportbilarna och minibussarna kommer med vad Mercedes kallar ”Chip to Cloud”, som ska göra den digitala upplevelsen snabbare, samt uppdateringar over the air, OTA. Alla modeller på plattformen VAN.EA kommer med nya processorer som har uppkoppling mot molntjänster från Mercedes samt möjligheten att använda appar från andra för att hålla koll på en flotta av transportbilar.