Seat nu redo att bygga Cupra Raval och VW ID. Polo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 nov 2025

Förarbetet har tagit 40 månader, alltså över tre år. Men nu är Seat-fabriken i spanska Martorell förberedd inför tillverkningen av elbilarna Cupra Raval och Volkswagen ID.Polo. Med det blir Seat och Spanien ett viktigt nav i Volkswagenkoncernens satsning på de mindre och billigare elbilarna som ska lanseras från nästa år med ett pris från 25.000 […]

Förarbetet har tagit 40 månader, alltså över tre år. Men nu är Seat-fabriken i spanska Martorell förberedd inför tillverkningen av elbilarna Cupra Raval och Volkswagen ID.Polo. Med det blir Seat och Spanien ett viktigt nav i Volkswagenkoncernens satsning på de mindre och billigare elbilarna som ska lanseras från nästa år med ett pris från 25.000 euro, alltså omkring 270.000 kronor.

Volkswagen ID. Polo lanseras nästa år.

Sex nya pressar som ska kunna tillverka upp till fyra miljoner karossdelar om året har installerats i fabriken. Något som enligt Seat innebär en betydligt snabbare arbetsprocess än tidigare och genom automatiserade processer ska arbetet kontinuerligt kunna utvärderas för att med tiden bli mer effektivt. Pressarna arbetar med ett tryck på 81.000 kilonewton och står därför på betongfundament som sträcker sig 20 meter ned i marken.

Cupra Raval blir en sportigare version av Volkswagenkoncernens mindre elbilar – och med det väntas den också bli dyrare än de 25.000 euro som Volkswagen ID. Polo lovas kosta.

Efter att Tesla börjat använda så kallad “gigacasting” där stora delar av bilen tillverkas i ett stycke genom kraftfulla pressar har flera andra tillverkare hakat på, bland annat Volvo och Toyota. Det är inget som ser ut att användas hos Seat, trots den enorma kraften i de nya pressarna.

I direkt anslutning till biltillverkningen hittas nu också en hall för montering av batterier. Cupra Raval, Volkswagen ID. Polo samt den tredje mindre elbilen Skoda Epiq blir de första elbilarna att använda den nya så kallade enhetscellen som Volkswagen tagit fram. Med den lovas både sänkta priser på batterierna och högre energitäthet än hos dagens batterier.

Förserieproduktion av Cupra Raval och Volkswagen ID. Polo ska komma igång i år för att under början av nästa år övergå i serietillverkning. Exakta datum för när de båda modellerna visas och lanseras har ännu inte meddelats. Under bilmässan IAA i München i september visades båda modeller upp med maskering. De tekniska detaljerna har inte presenterats ännu, men det utlovas en räckvidd på upp till 45 mil.