Annons:

Det kan ny fordonsklass för billigare elbilar betyda för dagens modeller

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 nov 2025

För att göra det möjligt att tillverka billigare elbilar som fler har råd med planerar EU att inför en ny fordonsklass. Detaljerna uppges presenteras den 10 december och ännu är det oklart exakt vad den nya klassen skulle innebära. Det mesta tyder på att den kommer innefatta fordon som har en maxlängd på drygt 4 […]

För att göra det möjligt att tillverka billigare elbilar som fler har råd med planerar EU att inför en ny fordonsklass. Detaljerna uppges presenteras den 10 december och ännu är det oklart exakt vad den nya klassen skulle innebära. Det mesta tyder på att den kommer innefatta fordon som har en maxlängd på drygt 4 meter, har en stor del komponenter tillverkade i Europa och att det kommer göras avkall på vissa säkerhetskrav som annars riskerar driva upp priset.

Förslaget jämförs med de i Japan populära småbilarna kei-cars och tanken är att det ska bli enklare för europeiska tillverkare att ta fram billigare elbilar. Men det är inte alls säkert att vi kommer få se några nya modeller inom den nya fordonsklassen. Till exempel Renault planerar snarare att göra enklare versioner av de redan befintliga elbilarna Renault 4, Renault 5 samt den nyligen visade småbilen Twingo E-Tech. Det säger Renault-chefen François Provost, enligt brittiska Autocar.

François Provost säger också att han inte behöver se slopade säkerhetskrav för att kunna sänka priserna på nuvarande modeller. Det räcker med en paus för nya säkerhetskrav på 10 till 15 år för att kunna optimera nuvarande system och göra dem billigare.

– I det fallet kan vi låta våra ingenjörer fokusera på att förbättra de nuvarande fordonen och sänka kostnaderna, vilket innebär lägre priser för kunderna, säger François Provost.

Renaults elbilsavdelning Ampere har satt upp målet att sänka produktionskostnaderna för elbilar med 40 procent. Med nya Renault Twingo E-Tech ska de ha lyckats pressa kostnaderna med 25 procent. Utan de drygt 100 nya säkerhetskrav och andra regler för biltillverkare som EU planerar till 2030 menar François Provost att målet på 40 procent lägre kostnad är möjligt att nå.