/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2Fsnoig-vag.jpg)
Så kan din bil kan bidra till mer säkerhet i vinter
Carl Undéhn
12 nov 2025
Våra allt mer uppkopplade bilar gör inte bara att vi kan navigera enklare eller kolla på film under laddstoppet. Det gör också att bilar i alt högre grad kan kommunicera med varandra genom så kallad Car to X-teknik, eller Car2X. Tekniken gör det möjligt att varna andra trafikanter för faror utmed vägen och det är […]
Våra allt mer uppkopplade bilar gör inte bara att vi kan navigera enklare eller kolla på film under laddstoppet. Det gör också att bilar i alt högre grad kan kommunicera med varandra genom så kallad Car to X-teknik, eller Car2X. Tekniken gör det möjligt att varna andra trafikanter för faror utmed vägen och det är något som Trafikverket i vinter kommer att börja använda sig av för att upptäcka sträckor med halt vägunderlag.
– Vi börjar nu använda data direkt från bilar för att se hur väglaget faktiskt är. Vilken friktion det är på vägytan och vi köper den här täckningsgraden och datan från olika från olika leverantörer som ger oss regelbundna och objektiva mätningar, meddelade Trafikverkets generaldirektör Roberto Mairona under en pressträff.
Konkret handlar det om att bilens sensorer registrerar eventuell halka som sedan kan lokaliseras genom bilens GPS. Tekniken kommer användas utmed hela det statliga vägnätet på totalt 10.000 mil. Men avgörande för var Trafikverket ska kunna använda tekniken beror på var bilar med Car2X kör och att de är från tillverkare som Trafikverket köper in data ifrån. Till en början uppges det vara Volkswagen, Volvo, Seat och Skoda till en kostand på sju miljoner kronor per år.
– Det här är vi först i världen med att använda den här metoden och tekniken är utvecklad tillsammans med branschen, universitet och fordonstillverkare och nu tar vi nästa steg att göra fordonsdata till en formell del av vinterväghållningen, säger Roberto Mairona.
Enligt honom kommer det bidra till mer säkerhet utmed vägarna i vinter. Som exempel nämner han att Trafikverket tidigare gjorde omkring 3.000 mätningar per år. Med den nya tekniken går det att få in över 300 miljoner mätpunkter. Och det oavsett om bilens ägare vill dela med sig av datan eller inte. Någon möjlighet att spåra vem som har åkt var ska inte vara möjlig då datan som skickas vidare är anonymiserad enligt Trafikverket.
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1920x1080-1.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_1536x2048.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FToyota_Sweden_EV_Range_Elbilen_828x1472.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FFartkamera-Foto-Trafikverket.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Felv%C3%A4g2-GustavLindh.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F11%2FSnabbladdning_-Noppikoski.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FLeapmotor-Kina-Skeppslast.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FMercedes-GLB-vintertest02.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FBYD-IAA-2025-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FTesla-Logo-2024-01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F09%2FCayenne-testbana01.jpg)
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F11%2FBWM-Neue-Klasse-Japan-obility-Show-2025.jpg)