Annons:

Tyskt dubbelbeslut – ny klimatbonus och ja till förbränningsmotor efter 2035

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 nov 2025

Inför att EU beslutade om att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya personbilar från 2035 kom Tyskland i sista stund med nya krav. Landet lyckades få igenom en möjlighet att även efter 2035 tillåta nya bilar med förbränningsmotor om de tankas med syntetiska bränslen, så kallade e-fuels. Nu har landets koalitionsregering mellan kristdemokrater och socialdemokrater […]

Inför att EU beslutade om att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya personbilar från 2035 kom Tyskland i sista stund med nya krav. Landet lyckades få igenom en möjlighet att även efter 2035 tillåta nya bilar med förbränningsmotor om de tankas med syntetiska bränslen, så kallade e-fuels.

Nu har landets koalitionsregering mellan kristdemokrater och socialdemokrater enats om en ny hållning i frågan. Kristdemokraterna har varit skeptiska till beslutet om endast utsläppsfria bilar inom EU från 2035 och har fått igenom att Tyskland ska verka för en ändring av beslutet. Målet är att även efter 2035 tillåta försäljningen av nya bilar med vad som kallas “förbränningsmotorer med hög verkningsgrad” samt laddhybrider och elbilar med en bensinmotor som räckviddsförlängare, EREV. I alla fall bilar som orsakar utsläpp vilket skulle innebära att beslutet om att endast tillåta försäljning av utsläppsfria personbilar skulle rivas upp.

Om så verkligen sker återstår att se. Tyskland ska nu skicka ett brev till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen där landets åsikter i frågan förs fram. Från landets biltillverkare har det tidigare kommit olika kommentarer kring frågan. BMW-chefen Oliver Zipse har kallat beslutet om endast nya utsläppsfria personbilar för ett stort misstag. Även den svenske Mercedes-chefen Ola Källenius har skrivit ett öppet brev till Ursula von der Leyen att målet inte är möjligt och uppmanat henne att dra tillbaka beslutet. Från Volkswagens håll har det däremot varit mer tyst i frågan, men koncernchefen Oliver Blume har bland annat kallat beslutet för orealistiskt.

Samtidigt har den tyska regeringen också beslutat om en ny klimatbonus för att köpa eller leasa en ny elbil eller laddhybrid. Stödet uppgår till 3.000 euro, 33.000 kronor, och ska införas från nästa år. Precis som det stöd med EU-medel som ska införas i Sverige handlar det även här om ett inkomststyrt stöd. I Tyskland då till hushåll med en årsinkomst på upp till 80.000 euro (877.000 kronor). För varje barn som bor i hushållet ökar inkomstgränsen med 5.000 euro. Även beloppet som betalas ut ökar med 500 euro per barn, men kan som mest uppgå till 4.000 euro totalt. Hushåll som har en månadsinkomst på under 3.000 euro, alltså 33.000 kronor, ska kunna få ytterligare ekonomiskt stöd för att köpa eller leasa en ny eller begagnad elbil eller laddhybrid.

Tidigare har det nämnts att stödet betalas ut till elbilar eller laddhybrider som kostar upp till 45.000 euro. Det är också klart att den tyska regeringen skjuter till tre miljarder euro – omkring 33 miljarder kronor – fram till 2029 för den nya klimatbonusen utöver de medel som kommer från EU:s sociala fond.